Sitt inte still!

 

Varför känns fysisk aktivitet som en fiende för många när det borde vara ens bästa vän? Det var den fråga som väckte mitt intresse för att utbilda mig till Personlig Tränare.

 

I dagsläget är var femte person fysiskt inaktiv. Fenomenet kostar samhället mer än sex miljarder per år, samtidigt som det är en stor riskfaktor för folkhälsan. Varför är det så här?

 

Några av orsakerna är tidsbrist, orkeslöshet, bristande motivation samt just att man saknar kunskap om vad fysisk inaktivitet kan orsaka. Ett annat problem är att många tror att de inte behöver motionera. Man tänker helt enkelt att det är tråkigt eller onödigt.

 

 

Träning ska vara roligt, enkelt och lättillgängligt!

Efter att ha jobbat som undersköterska i 14 år tog jag steget att utbilda mig till Personlig Tränare. Efter att ha sett inom sjukvården vad fysisk inaktivitet kan leda till kändes det helt naturligt för mig att försöka få männ­iskor att vara mer aktiva i sin vardag.

 

Som samhället ser ut idag tycker många att de inte har tid eller ork över till att utöva någon fysisk aktivitet i vardagen. Många har så fullt upp att de, för att underlätta sin vardag, till och med beställer diverse dagliga varor hem till dörren, och därmed till och med missar promenaden till butiken. Allt skall vara enkelt, tidsbesparande och lätttillgängligt. Och gärna roligt. Samma krav ställer folk på sin träning.

 

pt

 

Att få den fysiska aktivitet vi behöver för att förbättra hälsan betydligt behöver faktiskt inte ta mer än 30 minuter per dag. Det behö­ver inte heller kosta en massa pengar. Men vill man ha inspiration, kunskap och – när det handlar om inaktiva personer – framför allt hjälp att hitta motivation, så kan det vara bra att anlita en Personlig Tränare.

 

Allt detta blev min inspiration till att starta ett eget företag som PT. Min idé var enkel: Jag kommer hem till dig och hjälper dig till en bättre hälsa! Det krävdes inte mycket för att komma igång med mitt koncept. Det enda jag gjorde var att skaffa tre olika träningsredskap; en yogamatta, ett par Exetubes och en gymboll, för att sedan bege mig hem till mina första klienter.

 

 

Julia gillade idén att träna hemma

Julia ville gärna komma igång och hade som mål att få en fastare och starkare kropp. Hon gav också uttryck för att hon en dag skulle vilja träna ihop med sin sambo på gymmet och känna att hon kunde klara av det, vilket hon inte alls kände då vi först möttes. Julia var en glad tjej som kände sig ”instängd i en kropp som inte var hennes”.

 

Vi gjorde upp en plan tillsammans och satte upp olika mål med hennes träning och sedan så utformade jag olika träningspro­gram utefter hennes dåvarande kapacitet som hon kunde köra hemma i vardagsrummet 2–3 ggr/vecka utan redskap. Sedan fortsatte vi träffas en gång i veckan och körde ut­omhusträning med mina Exetubes som jag hade med mig samt lokala möjligheter som parkbänkar och lekparker – just lekparker är ett av mina favoritställen att köra utomhus­träning på!

 

julia

 

Efter några veckor stämde vi av för att kolla att allt gick enligt planerna. Och vilket resultat! Inte nog med att Julia hade blivit starkare, stabilare, uthålligare och hade mins­kat i omfång. Hon hade även blivit bra i sin ömma axel som hon haft problem med i sitt yrke som frisör, hon kände sig mycket piggare på dagarna och sov bättre på nätterna.

 

Efter 3 månader ville Julia köra ett av våra pass på gymmet. Och vilken succé det blev! Idag tränar hon hårdare än sin sambo och varenda gång jag ser dem tillsammans på gymmet så blir jag alldeles varm i hjärtat.

 

Julia har verkligen hittat sin träning. Hon tycker att det är kul att träna och idag ser hon till att det finns tid över för att träna. Det bara lyser om henne nu för tiden, och när jag kollar på henne då hon står där och kör sina marklyft så kan jag knappt tro att denna tjej har haft svårt att komma ur soffan.

– Det känns helt fantastiskt att kunna träna efter mina egna förutsättningar. Min dröm var just att finna glädjen med träning, och det har PT-Jennie verkligen hjälpt mig med, berättar Julia.

Ett av Julias hemträningsprogram:

  • Benböj
  • Situps
  • Armhävning på knä
  • Rygglyft
  • Utfallsteg

Repetitioner: 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1

Alltså:

Varv 1 = 10 repetitioner/övning

Varv 2 = 9 repetitioner/övning

Varv 3 = 8 repetitioner/övning osv…

 

Idag finns ett stort utbud av träningsformer

Det gäller bara att våga testa sig fram för att hitta något som känns kul. Dans, hemmaträ­ning, promenader, gruppaktiviteter, simning och löpning är bara några exempel på sådant som varken behöver vara svårtillgängligt eller dyrt. Se till att börja lugnt. Lägg både träning­en och eventuella kostförändringar på en nivå som känns rimlig en tid framöver, men som är betydligt bättre än din nuvarande nivå så att du upplever en utveckling.

 

 

De flesta som inte lyckas hålla fast vid sina mål börjar med att gå ut för hårt

Efterfrågan på Personlig Tränare stiger stadigt. Tidigare betraktades Personlig Trä­ning mer som en lyxgrej eller något som handlade om att komma i elitform. Idag ser det väldigt annorlunda ut; folk är ofta i teorin medvetna om kost, hälsa och träning och vill ha hjälp med att ändra sina vanor till det bättre.

 

Att hjälpa andra människor känns som ett kall för mig här i livet. Som Person­lig Tränare är det just detta det handlar om. Att hjälpa, inspirera och vägleda klienterna att nå sina mål. Det finns många människor som aldrig skulle kliva in på en träningsan­läggning – det är dem vi verkligen behöver komma åt!

 

jennie

Jennie Abrahamsson ”PT-Jennie”

 

PT-Jennies tips för att bli mer fysiskt aktiv:

Vänta inte på den där rätta månaden, veckan eller dagen då du ska börja träna för den kommer inte. Börja redan NU!

* Tänk långsiktigt och börja lugnt. Kanske promenader och lite styrketräning, eller någon typ av gruppträning, kan vara något. Försök att hitta just din träningsform som du tycker är kul.

* Våga ta hjälp av någon. Det kan vara en vän, eller varför inte en Personlig Tränare.

* Var ärlig mot dig själv. Det är bara du som drabbas av dina undanflykter.

* Se till att planera in din träning redan en vecka i förväg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *