Alger – den bortglömda supermaten

Alger – naturens medicin som vi gärna skulle äta mer av! Alger kan både förebygga och lindra sjukdomar, balansera hormoner och blodfetter och stärka immunförsvaret.

Alger har varken rötter eller blad utan tar upp näring från havsvattnet genom cellväggarna.

Alger innehåller verksamma ämnen som kan förebygga och lindra urinvägsbesvär och mag- och tarmbesvär. De har också antibiotisk effekt, och kan hjälpa till att balansera sköldkörteln, sänka blodfetterna och är immunförsvarshöjande.

Genom att stimulera ämnesomsättningen kan alger avhjälpa problem med både under- och övervikt. Alginat är ett ämne i algerna som har en förmåga att ta upp oönskade tungmetaller som förs ut med kroppens slaggprodukter.

 

Alger är mycket rika på vitaminer, mineraler, spårämnen och antioxidanter. De innehåller bland annat protein, kalcium, selen, jod och det svåråtkomliga vitaminet B12.

 

 

7 alger – havets läckerheter – så används de

 

Alger innehåller mycket jod och ska inte ätas för ofta.

Undantaget är Nori-alger, som kan ätas varje dag.

Wakame

En god brunalg till soppor och i grytor. Den kokas på 10 minuter. Blötlagd är den god till wokat, och en läckerhet om man smaksätter den med sesamolja och lite soja.

Ofta ingår wakame i sallader och framförallt i den traditionella misosoppan.

 

Kombu

En brunalg som växer i stora delar av världens hav- även i Sverige.  Underlättar matsmältningen om man låter en bit koka med i till exempel bönkok. Koktiden är cirka 30 minuter. Används med försiktighet eftersom den är mycket jodrik. 

 

Arame

En rödalg som är mycket användbar på grund av sin milda smak. God till soppor och i grytor. Att ha lite blötlagda aramealger i woken sätter extra piff på smaken.

 

Nori

En populär och proteinrik rödalg som ingår i sushirätter. Kan ätas oftare än många andra alger på grund av lägre jodhalt.

 

Dulse

En rödalg som kan ätas rå till sallad, wok, soppa eller till varmblandad sallad. Den är jättegod att marinera i en vinägrett med sesamfrön.

 

Iziki eller Hiziki

En rödalg som kokar på 20-25 minuter. Passar exempelvis till en marinad av vinägrett med osötad senap.

 

Spirulina

En blågrön alg som växer bland annat i alkaliska sjöar på mexikanska höglandet. Numera odlas den i stor omfattning. Den innehåller högvärdigt protein och är en av världens mest näringsrika växter. Den säljs i tablett- och pulverform.

 

 

Matlagning med havsalger

Misosoppa med variationer

Knaprigt algsnacks

Ljummen sallad med dulsealger

Läckra algpiroger

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *