I år är det inne att vara frisk!

Jag tänker att ”vara frisk” toppar typ alla människors önskelista, antingen vi vet det eller ej, och antingen vi agerar efter det eller ej.

 

Tajta byxor och utsvängda byxor, byxorna bak och fram eller hängande nedanför skinkorna. Trender skiftar, det ligger i själva definitionen av deras natur och i marknadskrafternas intressen. Allt kan bli till trender, vad vi lyssnar på, vad vi äter, vem vi litar på, hur vi gör våra intima relationer och var vi åker på semester. Vi ser något, det väcks ett begär efter att uppleva eller efterlikna det och plötsligt har vi hakat på en trend.

Reklam har i åtskilliga decennier varit med och påverkat vilka begär vi som kollektiv känner och vad vi vill ha. Reklamens funktion är inte sällan att skapa inbillade behov, att skapa ett sug efter något som vi tidigare inte visste fanns och absolut inte behövde. Hur kan reklamen lyckas med det? Genom att spela på sådant vi verkligen behöver och längtar efter, och få oss att associera deras produkt med våra mänskliga basbehov. Trygghet, gemenskap, kärlek, sexuell attraktionskraft, energi, vitalitet, glädje, avslappning, hälsa.

Vi vill alla gärna ha tillgång till dessa och liknande kvaliteter i en eller annan form. Reklamen får oss att undermedvetet tro att detta finns på burk; i en tandkräm, i en läsk, i en bil, i nån plastpryl som sen slutar i ett sopberg i havet. Medan det vi egentligen längtade efter var den underliggande kvalitet som vi någonstans hoppades att prylen skulle ge oss.

Hälsa är en av dessa kvaliteter som alla – jag tror att jag vågar säga alla! – önskar sig, och som ofta ligger under ytan för att locka oss till olika prylar och aktiviteter – även prylar och aktiviteter som inte har något positivt inflytande på hälsan. För att citera någon jag glömt namnet på: ”hade människorna i reklamen sett ut som dem som verkligen dricker det här kemiska sockerblasket, då hade ingen köpt det!”.

Hur vi människor tänker på hälsa beror mycket på vilka omständigheter vi lever under, vilken kunskap man besitter, vad som betraktas som status och skönhet och allt möjligt annat. I tider och på platser där det råder svält, där många är undernärda och därför sjuka, betraktas det som både sunt och vackert att vara tjock. I andra tider och på andra platser där fettbildande mat är billig och lättillgänglig, är det en status- och hälsosymbol att vara slank.

I tider då de rika kan sitta och fläkta sig under parasoller medan de fattiga sliter under solen på fälten, betraktas det sunt och vackert att vara vit. I andra tider då löneslavar sliter vid datorer inomhus medan de rika åker på solsemester, blir det plötsligt både sunt och vackert att vara brun. Hur kroppen verkligen fungerar inuti har inte ändrat sig, men hur man ser på hälsans förtecken och hur man strävar efter dem styrs i hög grad av sociala faktorer. Med varierande resultat, naturligtvis.

Sökorden för den här bilden på iStock var bland annat ”succesful man smoking a cigar”. Hur definierar du framgång?

I filmer, reklam och annat präglas vi också av idéer om att ett påvisat skadligt beteende, som till exempel att röka cigaretter, hänger ihop med eftertraktade kvaliteter som självständighet, autenticitet, attraktionskraft och vad det annars kan vara. Många människor har på inget sätt en sund livsstil som ideal, utan idealiserar snarare, medvetet eller omedvetet, beteende- och tankemönster som inte alls gör dem friska. Många skulle säkert inte hålla med mig om att ”alla önskar sig att vara friska”. Jag är fortfarande igång med att undersöka om jag håller med mig själv.

Men jo  – jag tror det! Även den som inte alls tror sig vara något ”hälsofreak”, som tror sig tycka att det är fjantigt att vara ute i friska luften, att motionera eller att bry sig om vad man äter, blir ledsen om den blir sjuk. Jag har inte fantasi nog till att föreställa mig någon som efter ett jobbigt läkarbesked slår ihop klackarna och ropar ”Yessss! Tadadadadaaaaa! Äntligen en allvarlig sjukdom!” Om trender definierades av vad många människor gör och har, då vore hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och depressioner högsta mode. Men trender handlar mer om vad människor önskar sig att vara. Och då tänker jag att ”vara frisk” toppar typ alla människors önskelista, antingen vi vet det eller ej, och antingen vi agerar efter det eller ej.

Många människor gör allt det de vet och kan för att behålla eller förbättra hälsan, men blir ändå sjuka. Andra lyssnar för mycket på källor som tar ifrån oss det sunda förnuftet och initiativkraften kring vår egen hälsa. Min ironiskt skämtsamma ton handlar inte om att peka på människor som blivit sjuka och säga ”meh, hopplöst ute!”. De som blivit sjuka vet hur mycket hälsa betyder. Och ingen kropp håller i evighet, så hälsa är verkligen en gåva när vi har den.

Trender svänger och många av de trender som uppstår är inte hälsofrämjande. Men när vi vet att det vi ville ha egentligen inte var prylen, attityden, den snabba kicken eller märket utan något helt annat, då kan vi lättare göra bra val. I vissa kretsar kanske det inte anses ”coolt”, ”manligt” eller ”konstnärligt” eller ”statusfyllt” eller vad det nu kan vara, att ta hand om sig och ha goda vanor. Skit i det! Skapa en ny trend i din närmiljö. Det sägs också ofta att den som håller fast vid något tillräckligt länge blir modern förr eller senare. Och om du nu, i din sunda livsstil, av någon skulle betraktas som ute, då kan du ju bara gotta dig åt att du vet bättre.

 

Krönikör Sandra Grundstoff, chefredaktör för FriskvårdsMagasinet och huvudlärare på Axelsons Yogalärarutbildning. Mer av Sandra – www.naturewise.dk

_MG_3130 - Copy

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *