Är du sur, eller?

Gå inte runt och var sur i sommar! När vi har ett för lågt pH-värde i våra olika organsystem – när vi är för sura – påverkas många av kroppens funktioner i negativ riktning.

 

Inte minst tarmarna och matsmältningssystemet är känsliga för ett rubbat pH-värde, som kan orsaka förstoppning samt försämra både matsmältningen och förmågan att uppta näring. Försurning av kroppen anses också kunna orsaka eller förvärra trötthet och irritabilitet, högt blodtryck, muskelstelhet, benskörhet, olika typer av ledbesvär som gikt och reumatism, och påskynda kroppens åldrande. Och det blir ju ingen gladare av.
Ett neutralt pH-värde ligger runt 7. Olika organ i kroppen behöver ha olika pH-värden. I magsäcken ska det vara surt, ca 1,7, medan t ex blodet och miljön i tarmarna ska vara basiskt.   Det vi kan göra för att upprätthålla en generell balans är att äta mest basbildande livsmedel och minska på de syrabildande.

Syrabildande                                                                                        

Kött, fisk och ägg
Socker, snabba kolhydrater
Vitt mjöl och produkter på vitt mjöl
Kaffe, svart té
Nötter och frön

Basbildande

Rotfrukter, potatis, de flesta grönsaker
Bär, citrusfrukter, de flesta frukter
Brännässla, nypon, johannesört, anis, de flesta örter och örttéer.
Tillräckliga mängder vatten

 

Annat som hjälper till att hålla kroppen basisk och glad är att andas effektivt (djupt och långsamt), att motionera eller bada bastu då svettning hjälper till att rensa ut ett syraöverskott, att se till att få tillräckliga mängder av kalcium och magnesium. Att pressa citron eller apelsin i dricksvattnet eller att dricka kokvatten från potatis eller andra grönsaker är andra basbildande trick.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *