Ät dig till hälsa med Mindfulness!

 

Många av oss äter medan vi gör annat, som att läsa, titta på TV eller jobba vid datorn.

Mindfulness handlar om att äta medvetet närvarande och lära sig lyssna på kroppens signaler.

 

 

Det är lika viktigt hur vi äter som vad vi äter. Hur vi äter påverkar hur vi kommer att må. Maten är vår bästa medicin för både kropp och själ och den kan bygga upp vår hälsa. Vikten har lika mycket med själen som med kroppen att göra. Använd dig av dina sinnen – hörsel, känsel, syn, smak och lukt – för att aktivera kroppens inre apotek.

Tänd ljus och duka vackert även till vardags. Använd dina måltider för vila och låt dem vara som en meditation. Sätt dig ner och ta ett par medvetna andetag innan du börjar äta. Se på maten, ta in alla färger, former och dofter. Ät så ren, naturlig, färsk och färggrann mat som möjligt, den ska vara en njutning både för gom och öga. Känn tacksamhet inför att just du ska få äta den här maten. Ät långsamt och lägg ner besticken mellan varje tugga. För din totala uppmärksamhet till vad du äter. Ta dig tid att njuta av maten!

 

Untitled, 5/9/05, 10:46 AM, 8C, 4060x4322 (333+1154), 75%, Better Push 6, 1/20 s, R66.4, G58.4, B79.9

 

Tugga ordentligt, känn smaken och konsistensen. Var närvarande med maten. Lägg märke till när din uppmärksamhet inte längre är där. Varsamt och vänligt återvänder du till att äta medvetet närvarande igen. Upplev det du äter med alla dina sinnen. Sitt kvar en stund efter att du har ätit upp och lägg gärna dina händer på magen, blunda och följ dina andetag.

Kroppen ska kännas glad, nöjd och belåten efter en måltid. Det tar ungefär tjugo minuter för hjärnan att registrera mättnad, och genom att äta långsamt är det lättare att undvika att överäta. Lär dig att lyssna till kroppens signaler, ät när du är hungrig och sluta när du är mätt. Att vara mätt är inte detsamma som att vara proppfull.

Att ersätta känslor med mat är vanligt. Vi är många som äter lite extra när vi är arga, ledsna – eller glada för den delen. Mindfulness hjälper dig att bli medveten om dina känslor, acceptera dem och låta dem klinga av. Att bara vara med känslorna istället för att äta efter dem. Var snäll mot dig själv och lär dig att lyssna med medkänsla på din egen kropp.

 

Enjoying the sun

 

Med hjälp av enkla andningsövningar upprättar du en bättre kontakt med kroppen och känslorna. Stanna upp, stilla dig och ta några långa, djupa andetag. Koncentrera dig helt på andningen en liten stund. Få kontakt med dig själv, din kropp och dina känslor. Vad känner du just nu? Omfamna din känsla. Stanna kvar i den, bara observera den tills den upplöses. Känn vad du egentligen behöver istället för att äta. Kroppen är intelligent, den vet exakt vad den behöver.

När du är i kontakt med din kropp och är i balans kommer du att längta efter sådant som är bra för dig att äta och dricka. Allt går lätt och de rätta valen sker automatiskt. Börja med att uppmärksamma och följa din kropps medfödda signaler. Din kropp uppnår då balans av egen kraft. Utforska din egen perfekta bränsleblandning. Vi är alla biokemiskt unika och har olika förutsättningar och behov.

Respektera din egen unika individualitet och lyssna på din kropp. Ge din kropp mat som smakar gott, som tillfredsställer dig och stödjer din ideala vikt och hälsa. Känn efter själv vad du och din kropp behöver och låt det vara lustfyllt, både att laga och äta mat. Du kommer att må bättre, orka mer, hålla vikten och hålla dig frisk. Ge dig själv den vardagliga gåvan – att äta med medvetenhet och tacksamhet.

 


 

Karolin Ramya

Karolin Ramya Josefsson är SPA-terapeut, hälsocoach, mindfulness-instruktör och Reiki-healer.

Hon fick pris i en av våra skrivtävlingar med sitt bidrag  om hur uppmärksamhet och närvaro kan hjälpa oss att välja rätt kost.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *