Vilken dosha är du?

AyurVeda är ett enormt stort ämne, och ett behandlingsförlopp är alltid anpassat till den unika individen. Likväl finns ett antal riktlinjer och grundläggande principer som alla kan ha nytta av att förstå. Den bärande principen i AyurVeda är att leva i harmoni med naturen och omgivningarna, för att skapa optimal hälsa och förebygga sjukdom och obalans.

 

AyurVeda har sitt ursprung i Indien och formulerades av Rishis, ”de som ser”, för mer än 5000 år sedan. AyurVeda är systervetenskap till Yoga, och ägnar sig åt fysisk och mental hälsa medan Yoga fokuserar på den spirituella aspekten av mänskligt liv. I dagens Indien används systemet parallellt med västerländsk medicin, och det tar 6 år att utbilda sig till AyurVedisk läkare. WHO definierar hälsa som ”ett tillstånd av fysiskt, mentalt och socialt välmående, inte bara frånvaro av sjukdom eller besvär”. Denna definition ligger mycket nära det AyurVediska synsättet, som bygger på en sant holistisk betraktning av människan i samspel med hennes omgivningar.

I AyurVeda talar man om elementen Jord, Vatten, Eld, Luft och Rymd, som allt består av – människor, grönsaker, blommor, djur, sinnesintryck – i olika sammansättning. Elementen tar sig olika uttryck, men finns alltid representerade i allt. Dessa element tar i människan form som de tre doshornaVata, Pitta och Kapha. Varje människa har både Vata, Pitta och Kapha inom sig, men domineras nästan alltid av en eller två. Vår medfödda, unika sammansättning, vår natur, kallas Prakriti. Vår prakriti bestämmer vår kroppsbyggnad, tendenser i vår personlighet, vårt sätt att respondera på stimuli. Det är först när en dosha blir överstimulerad och ökar oproportionerligt, som obalans och problem uppstår.

Att förstå Vata, Pitta och Kapha är essentiellt för att förstå hur vi konstant påverkas av våra omgivningar och vår livsstil, i riktning mot ökad balans eller obalans. När du går igenom doshatesten på nästa sida får du en överblick över de olika doshornas särdrag och vilken dosha du själv domineras av. Vata motsvarar Luft och Rymd, Pitta motsvarar Eld, Kapha motsvarar Vatten och Jord. Eftersom allt i världen är uppbyggt av samma fem element, påverkas våra doshor av allt vi tillför utifrån. Äter vi en maträtt med stark eldkvalitet, ökar vi Pitta. Ägnar vi många timmar i TV-soffan ökar vi de tunga kvaliteterna hos Kapha. Att teoretiskt lära sig vilken dosha allt på jorden är dominerat av är ett stort projekt, men vi kan ganska enkelt lära oss att göra en hyfsad bedömning med våra sinnen – inte minst med smaksinnet.

Att lära oss identifiera doshorna kan hjälpa oss träffa val som leder mot ökad balans. Observera att man ibland kan behöva rätta upp på en dosha som inte är ens dominerande, så lär känna dem alla tre! När du läser om de olika doshorna och vad som bringar dem i eller ur balans, kan du säkert se de gemensamma dragen – vilka element, smaker, kvaliteter och aktiviteter som hänger samman.

Kanske vill du göra doshatestet innan du läser vidare om de tre doshorna?

Gör Doshatestet (öppnas i ny flik)

 

Vata

kännetecknas främst av rörelse och lätthet. En kroppstyp som domineras av Vata är slank eller benig, med framträdande leder som ofta knakar och kan vara såväl stela som hypermobila. Vatapersoner är ofta påtagligt långa eller små. De gör på det hela taget ett snabbt, livligt och energiskt intryck. De är ofta mycket fysiskt aktiva, i sitt kroppsspråk eller i sitt val av aktiviteter, men saknar fysik och uthållighet för långvariga och krävande aktiviteter. Vatas får ofta nya ideer och inspiration men är bättre på att starta projekt än på att fullborda dem. De tänker och talar snabbt och gärna, det kommer många ord ur dem och de är ofta bra på att skriva, kommunicera och organisera data. Vata ger kreativitet och många artister och konstnärer domineras av Vata. När Vata är i obalans är rädsla den första reaktionen på obehag eller oönskade upplevelser. De kan sakna viljestyrka, beslutsamhet och självförtroende. Kroppsliga symptom som följer på överskott av Vata är t ex förstoppning och gaser, olika former av nervösa besvär, hormonella störningar, benskörhet, ledbesvär och huvudvärk.

 

Faktorer som bringar Vata ur balans

Eftersom Vata består av Luft och kännetecknas av rörelse, är det dessa kvaliteter Vata bör vara försiktig med. Överdriven aktivitet, rörelse och långa resor. Att sova för lite eller stanna uppe sent. Oväsen. Att äta under stress. Att använda koffein och andra stimulantia. Vata bör vara försiktig med att ge sig hän åt grubblerier och oro. Vata påverkas starkt av kemiska mediciner och kirurgiska ingrepp.

Smaker som ökar Vata är Starkt, Bittert och Astringerande. Vata har starkast inflytande under hösten och vintern, och Vata mår bäst av att skydda sig mot torrt, kallt och blåsigt väder. I vår livscykel ökar Vata med ålderdomen (vilket bland annat för till förlusten av elasticitet i huden och minskningen av vätska i ryggraden – vi ”krymper”!).

 

Livsstilsfaktorer som balanserar Vata

Att hålla sig avslappnad, varm och undvika uttorkning – vila, värme och vatten! Bastu och varma bad. Olja, både i kosten och på huden. Massage och lugnande beröring. Djup och lugn andning, avslappning, meditation. Lugna aktiviteter som trädgårdsskötsel, lugn musik, lugna omgivningar. Regelbundenhet och rutiner. Att sova tillräckligt, gärna gå och lägga sig runt kl 22. Att utföra sina aktiviteter och arbete utan tidspress. Stillsamma rörelseformer som Hatha Yoga, Rosenrörelser eller simning. Det är välgörande för Vata att välja sällskap som ger trygghet och support.

 

Vata-balanserande kost

Smaker som balanserar Vata är Sött, Salt och Surt. Maten bör vara varm eller ljummen, näringsrik och mjuk. Grönsaker bör ätas ångkokta. Vata bör undvika torkad frukt och kalla, råa, lätta och torra produkter generellt.

Grönsaker: Gröna bönor, Morötter, Rödbetor, Sparris, Sötpotatis.

Frukt: Apelsiner, Avocado, Bananer, Blå druvor, Bär, Papaya, Persikor.

Gryn: Havre (kokt), Ris, Vete

Protein: Mungbönor, Tofu, Svarta & Röda linser, Ägg, Kyckling, Kalkon, Fisk och Skaldjur.

Mjölkprodukter: Alla slags i moderat mängd, speciellt Varm Mjölk.

Frön och Nötter: Alla slags i moderat mängd,

Oljor: Alla oljor av god kvalitet, speciellt Sesamolja och Olivolja

Sötningsmedel: Alla sötningsmedel utom Vitt socker

Kryddor: Alla kryddor, speciellt värmande och söta kryddor som Kanel, Ingefära, Kardemumma, Lakritsrot.

 

 

Pitta

kännetecknas av transformation och intensitet. En kroppstyp som domineras av Pitta är välbyggd och symmetrisk, ofta med en muskulös kropp och balanserad vikt. Rött hår är ett tecken på Pitta, och senare i livet grått hår eller skallighet. Pittapersoner gör ett starkt intryck, de tycker om att ge uttryck för sina åsikter och tycker om att imponera och tävla, även om de bara tävlar med sig själva. De rör sig gärna fysiskt och dras särskilt till tävlinggssporter, och har en medelgod uthållighet. De är ofta skarpsinniga, intelligenta och klarsynta. Många vetenskapspersoner, psykologer, poliser och politiker domineras av Pitta. När Pittapersoner är i obalans resulterar det i ”eldiga” känslor som ilska, irritation och svartsjuka, de kan också bli dömande, dominanta, manipulerande och självrättfärdiga. Kroppsliga symptom som följer på överskott av Pitta är till exempel hudutslag, ögonbesvär, problem med levern och blodet, diarré, hjärt- och kärlsjukdomar, feber och inflammationer.

 

Faktorer som bringar Pitta ur balans

Eftersom Pitta består av Eld och kännetecknas av transformation, är det dessa kvaliteter Pitta bör se upp med. Aktiviteter, musik och filmer med mycket intensitet och action. Heta kryddor, vitlök, alkohol och tobak – eldiga substanser. Att arbeta för mycket, eller sätta ambitionerna för högt. Pitta bör undvika att låta sig dras med av ilska, svartsjuka och liknande känslor.

Smaker som ökar Pitta är Salt, Surt och Starkt. Pitta har starkast inflytande under sommaren, och Pitta mår bra av att skydda sig mot hetta och starkt solljus. I vår livscykel ökar Pitta i puberteten och dominerar oss som unga vuxna (vilket bland annat förklarar tonårsfinnar och den ”hetta” som kännetecknar våra fertila år!).

 

Livsstilsfaktorer som balanserar Pitta

Att hålla sig sval, speciellt i varmt väder, genom att söka sig till vatten, vind och skugga. Ta kalla duschar och få frisk luft. Fysisk aktivitet som inte stressar eller går ut på tävlan, t ex Tai Chi eller Yoga. Meditation, lugnande och svalkande andningsövningar. Det är viktigt för Pitta att använda sin inre eld konstruktivt, genom att skapa, uttrycka sig och arbeta med något som inspirerar dem.

 

Pitta-balanserande kost

Smaker som balanserar Pitta är Sött, Bittert och Astringerande.

Maten bör vara varm men inte het. Pitta ger god matsmältning och är den dosha som även klarar kalla livsmedel.

Grönsaker: Broccoli, Groddar, Gröna bönor, Potatis, Rosenkål, Selleri, Sparris, Ärtor.

Frukt: Apelsiner (söta), Avocado, Blå druvor, Äpple, Torkade Fikon, Sviskon, Russin.

Gryn: Havre (kokt), Ris, Vete, Barley

Protein: Alla baljväxter utom linser, Kyckling, Kalkon, Räkor i små mängder

Mjölkprodukter: Osaltat smör, Keso, Ghee, Mjölk

Frön och Nötter: Kokosnöt, Solrosfrön, Pumpakärnor

Oljor: Kokosolja, Olivolja, Solrosolja

Sötningsmedel: Alla sötningsmedel utom Vitt socker, Honung och Farinsocker

Kryddor: Koriander, Kanel, Kardemumma, Fänkål, Gurkmeja, små mängder Svartpeppar

 

Kapha

kännetecknas av substans och stabilitet. En person med Kapha-kroppstyp är oftast av större modell, med runda former och rejäl benstomme. Andra fysiska drag hos Kapha är stora, attraktiva ögon, välformade tänder och tjockt, friskt hår. De rör sig och talar långsamt. Kapha har att göra med materia och samlar gärna på sig allt möjligt – kroppsvikt, sparkapital, människor – och kan ha svårt att släppa taget. De är makliga snarare än dynamiska men äger en stor uthållighet såväl fysiskt som mentalt och är bra på att fullfölja vad de påbörjat. Kaphas upplevs ofta som kärleksfulla, omtänksamma och lojala. Kaphas är typiskt goda husmödrar, kockar och bagare eller framgångsrika mäklare och bankpersoner. I obalans tar sig Kapha uttryck som begär, girighet och ägandetendenser, sentimentalitet och överdriven emotionalitet, eller som stagnation, slöhet och passivitet. Fysiska symptom på överskott av Kapha är till exempel övervikt, vattenansamlingar och ödem, slem i luftvägarna, astma, svullna körtlar och tumörer (generellt godartade) och störningar i ämnesomsättningen.

 

Faktorer som bringar Kapha ur balans

Kapha är Vatten och Jord och kännetecknas av substans, och bör därför passa på med allt som ökar dessa kvaliteter. Att äta för mycket. Fet, oljig och friterad mat, och även att inta för mycket vätska. För mycket sömn eller att ligga och dra sig länge på morgonen. Stillastående och instängd luft. Kapha bör passa på med lathet och passivitet, för mycket “soffliggande” och att fastna i vanor och rutiner.

Smaker som ökar Kapha är Sött, Salt och Surt. Kapha har störst inflytande under sena vintern och våren, och kallt och fuktigt väder ökar Kapha. Inflytandet från Kapha ökar även vid fullmåne. I vår livscykel dominerar Kapha under barndomen (därav barns runda kroppar och snoriga näsor!).

 

Livsstilsfaktorer som balanserar Kapha

Kapha mår bra av att ge sig själv en spark därbak. Att uppsöka situationer som ger nya intryck och perspektiv, inspiration och stimulans. Att välkomna förnyelse och variation, både när det gäller aktiviteter, mat och sällskap. Att hitta strategier för att undvika lathet och stagnation. Sol, vind och utomhusliv balanserar Kapha. Det är bra för Kapha att vara fysiskt aktiv och motionera varje dag, gärna dynamiska träningsformer som ger lite svett på pannan, och även att ägna sig åt mentala aktiviteter som schackspel och liknande.

 

Kapha-balanserande kost

Smaker som balanserar Kapha är Starkt, Bittert och Astringerande.

Maten bör vara lätt och relativt torr, och hållas till små portioner. Stekt och friterad mat bör undvikas vid Kaphaobalans.

Grönsaker: Aubergin, Broccoli, Groddar, Morötter, Rosenkål, Sparris, Spenat, Vitlök.

Frukt: Aprikoser, Blå druvor, Granatäpple, Tranbär, Torkade Fikon, Sviskon, Russin.

Gryn: Korn, Hirs, Havre (Rå), Majs, Råg, Basmatiris i små mängder

Protein: Alla baljväxter utom Kidney-, Soja- och Mungbönor, Ägg, Kyckling, Kalkon, Räkor

Mjölkprodukter: Bör undvikas, undantaget Ghee och Getmjölk

Frön och Nötter: Inga nötter, Inga frön utom Solrosfrön och Pumpakärnor

Oljor: Små mängder Mandelolja, Majsolja och Solrosolja

Sötningsmedel: Inga sötningsmedel utom ouppvärmd Honung

Kryddor: Alla kryddor är bra utom Salt

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *