Bastuns välgörande effekter

Moderna rön och undersökningar visar bland annat på följande goda effekter av bastubad.

 

* Både den ytliga och den djupa blodcirkulationen ökar, hjärtrytmen och dess kraft accelererar, metabolism, temperaturreglering och svettning aktiveras kraftigt. Allt detta påminner om kroppens reaktioner på intensiv motion, och vinsterna är i viss mån lika.

 

* Ökad svettning intensifierar hudens kapacitet till utrensning.
Speciellt i kombination med träning kan bastubad effektivt rensa ut restprodukter av kemikalier, droger och även tungmetaller från kroppen. Svettning bidrar även till en frisk och strålande hud.

 

* Finska och Tyska studier påvisar att svettbad kan hjälpa personer med störningar i hjärtrytmen, kroniska hjärtproblem och högt blodtryck, och även kan förbättra vasodilationen, utvidgandet av de fina blodkärlen.

 

* Sauna är ett utmärkt komplement till massagebehandling vid cirkulationsöknings-, cellulit- och viktminskningsbehandlingar.
Ökad svettning driver dessutom ut urinsyra (och möjligen även mjölksyra) ur kroppen, och hjälper därmed till att mjuka upp stela och spända muskler.

 
* För atleter och sportfolk: Saunabad har visat sig signifikant förbättra prestationen, syreupptagningsförmågan och hjärtats slagvolym vid uthållighetsträning. Volymen av blodplasma och röda blodkroppar ökar och trötta, ansträngda muskler återhämtar sig fortare.

 
* Sauna ökar effektiviteten hos andra behandlingar vid kronisk smärta och har visat sig effektivt vid behandling av reumatiska smärtor och artrit, speciellt när saunan varvas med kalla bad eller duschar.

 

* Sauna reducerar stresshormonerna adrenalin och noradrenalin, och ökar nivåerna av betaendorfin (en “välbefinnandetransmittor”) och monocyter (vita blodkroppar, immunförstärkande).

 
* En studie från the Thrombosis Institute i London påvisar att växelvis varma och kalla bad ökar blodets innehåll av vita blodkroppar samt kroppens naturliga blodförtunnande enzymer. Man iakttog även en viss ökning i produktionen av testosteron hos män och östrogen hos kvinnor.

 
* Bastubad förebygger möjligtvis förkylningar, och lättar symptomen när de inträffar.

 

* Sauna har även visat positiva effekter vid till exempel återhämtning efter graviditet, kroniskt trötthetssyndrom, Sjögrens syndrom, fibromyalgi, anorexia nervosa, obstruktiv lungsjukdom, diabetes, arterioskleros, arteroskleros, övervikt samt följder av rökning.

 

Ut över allt detta, låt oss inte glömma hur välgörande det är att ta tid för oss själva, uppleva något behagligt och bara låta muskler och tankar slappna av i några timmar.

 

Gå inte in i väggen – gå in i bastun i stället!

 

Bastubad är riskfritt för de flesta
– tänk dock på följande:

* Kontraindikationerna för bastubad inkluderar främst svåra, instabila och nyligen inträffade akuta hjärtincidenter

* Undvik alkohol och mediciner som kan orsaka svettning och överhettning

* Ta korta turer i värmen, ca 15-20 min bastu och efteråt  avkylning

* Låt avkylningen ske gradvis

* Vid växelvis bastu och kalla bad, avråder vissa läkare från att doppa huvudet

* Drick rikligt med vatten efter saunan, gärna med lite mineralsalt.

* Respektera din kropp – mår du dåligt av saunan så ta en paus eller avbryt badet

* Små barn från tre månader kan ta korta bastubad, upp till tre minuter åt gången.

* Gravida bör vara försiktiga med långa bastubad och vissa eteriska oljor

* Bastu har inget negativt inflytande på sårläkning.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *