Färgstark fruktfrossa med många antioxidanter

Antioxidanter och radikaler – Ät färgstarkt!

 

Radikaler är helt nödvändiga för den mänskliga överlevnaden, till exempel som skydd vid olika obalanser.

 

Antioxidant-toppen

blåbär, tranbär, björnbär, hallon, jordgubbar, äpplen, körsbär, plommon, avokado

päron, vinbär, olika nötter, granatäpple, spenat, grönt te, oregano, timjan, salvia, rosmarin

 

 

 

Fruktfrossa i avokado med yoghurtklick.

2 portioner

1 avokado

4 dl av dina favoritbär och frukter, i mindre bitar


Att servera till

6 msk yoghurt

1 tsk kardemumma

pistagenötter

 

  1. Dela avokadon och gröp ur köttet. Dela avokadoköttet och bär/frukterna i lagom stora bitar och blanda med bär och fruktbitarna. Lägg tillbaka det i avokadohalvorna.
  2. Blanda yoghurt och kardemumma som serveras till. Strö över nötterna.

 

Här får du några fler recept av Louise Nilsgard, på mat som stöttar bra hormonbalans.

 

Magnesium-mums med rödbetor och bovete

 

Lättwokat grönt

 

Läs även artikeln Hormonbalans – en kort introduktion

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *