Glöm alla konstiga dieter!

Många människor bantar mer eller mindre under hela sitt vuxna liv. Men det är bara några få procent som lyckas behålla sin idealvikt. Mat i balans och vikt i balans är ett sundare ideal att sträva efter!

 

Ständigt pågår det ett bantingskrig mellan olika dieter. Dietmakarna slåss om det senaste nya och många gånger används dietformerna om och om igen i en modernare tappning.

Utseendet och vad vågen visar blir alltmer viktigt. Desperationen över att nå drömfiguren skapar nya dietformer. Studier visar att fyra av tio svenska kvinnor följer olika dieter regelbundet.

Forskarna tror att viktpendlandet skadar celler i blodkärlens väggar så att blodflödet genom kärlen försämras, vilket ökar risken för hjärtinfarkt och stroke. Forskarna uppmanar till att inte gå in för olika bantningsmetoder.

 

Baksidan av alla tokiga dietformer

Den amerikanska tidningen Forbes pekar på en studie som visar att två tredjedelar av alla bantare går upp de kilon som de förlorat inom ett år.

Det är inte hälsosamt att banta och leva efter olika modedieter. Kroppen mår inte bra av de tvära kasten mellan överflöd och svält. Studier visar att jojobantare löper en ökad risk att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Det är absolut inte omöjligt att nå en vikt i balans oavsett om det handlar om övervikt eller undervikt. Det gäller att ha en sund inställning till sin livsstil. Vill man gå ner i vikt så gäller det att man ser över sin livsstil, sitt behov till motion och mat. Vill man gå upp i vikt måste man äta oftare, mer näringstätt och framför allt vid ungefär samma tidpunkt och motionera regelbundet. Mat är inte en fiende utan något att njuta av!

 

Du blir tjock av att banta

Jojobantning har de flesta hört talas om. Många pendlar mellan viktnedgång och viktuppgång hela livet.

Det finns inga studier som visar på att man blir tjock av att banta, men forskare på Karolinska institutet tror sig vara hemligheten bakom viktökningen på spåren. De har studerat hur fettcellerna uppför sig efter en viktnedgång och tror att ökningen beror på att bantare krymper sina fettceller.

När fettcellerna blir mindre utsöndras också mindre mängder av det aptitnedsättande hormonet leptin som leder till att den som bantat blir hungrigare och äter mer än den som aldrig har bantat. De krympta cellerna tycks dessutom ha sämre förmåga att bryta ner fett.

 

 

Tänk långsiktigt

Det första du ska göra är att glömma ordet diet, det har en negativ klang. Det förhållande man har till maten är ett beteende och det är inte lätt att bryta. Man måste vara medveten om att det tar tid. Att äta balanserat och börja motionera behöver inte alls vara tråkigt, tvärtom.

När kroppen och känslan börjar förändras, man får en sprudlande energi och humöret blir på topp är det snarare svårt att låta bli att leva på ett annat sätt.

 

Hitta rätt träning

Motion är väldigt viktigt för att vi ska må bra och nå ett bra resultat. Det finns idag en mängd olika träningsformer, prova på och hitta den som passar bäst.

 

Sätt realistiska mål

Tänk realistiskt när du sätter dina mål för viktnedgång. Vi har alla olika kroppar och fem kilos viktnedgång kan vara mycket för en person, medan det är mindre för en annan. Allt beror på vad man väger när man börjar och vad man har för förutsättningar. Studier visar att det är bättre att vara rund och aktiv än tunn och inaktiv.

 

Respektera din kropp

Tyck om din kropp, vi är alla unika. Det är inte rimligt att sträva efter den perfekta kroppen. Livet är för kort för att gå runt med kritiska ögon och inte tycka om sig själv. De flesta bantare kommer till en punkt, då man tvingas acceptera kroppen som den är.

 

Promenera mera

Ett bra sätt till ett hälsosammare liv är att börja promenera. Motion hjälper verkligen till viktnedgång.

 

Ät mer färgglatt

Att äta bär, frukt och grönsaker är ett lustfyllt sätt att få fibrer, vitaminer och antioxidanter. Det är viktigt att äta mycket bär, frukt och grönsaker med C-vitaminer under vinterhalvåret, då behovet av det uppiggande vitaminet ökar. Ät minst ett halvt kilo bär, frukt och grönt varje dag. Forskarna är ense om att frukt och grönt ingår i en balanserad kost och att det minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom och övervikt.

 

Ät på regelbundna tider

Kroppen tycker om att äta på regelbundna tider. Frukost, lunch, middag och två mellanmål är det vi minst behöver.  Att hitta en bra balans mellan måltiderna är viktigt för att tillföra kroppen tillräckligt med energi under dagen.

 

Släng ut vågen

Vågen är lätt att stirra sig blind på. Tänk på att muskler väger mer än fett, och man kan mycket väl ha gått upp i vikt trots att byxorna sitter lösare. Släng ut vågen och hitta ett annat riktmärke istället. Till exempel ett par byxor som du inte kommer i.

 

Ät så varierat som möjligt

Att äta varierat och näringsrikt är bästa sättet att fylla på depåerna och hålla den i trim. Kostillskott på burk kan inte ersätta den mångfald som finns i olika råvaror. Experimentera mer i köket. Gör om dina favoriträtter till ett sundare alternativ.

 

Ta en titt på dig själv

Många äter onyttigt och fel på grund av någonting. Ta reda på varför du äter för mycket och felaktigt. Många dövar oro, stress, otrivsel med fet mat och godis.

Att få hjälp med kost- och näringsrådgivning är den hjälp som kan ge en bestående viktminskning. Även kognitiv beteendeterapi i kombination förstärker resultatet ytterligare.

När man förstår varför man gör som man gör, är det lättare att försöka ändra sina gamla matvanor.

 

 

Här får du några balanserade recept från Louise Nilsgard,
som är lärare på Axelsons utbildning till Ekologisk Kost- och Näringsrådgivare.

 

 

Sunda energikickar – färgglada hälsodrinkar

Svampfyllda vitkålsblad med hirs

 

Varm broccoli- och bönsallad

 

Höstskördssallad med pepparrotsdressing

 

Pumpasoppa med röda linser och muskot

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *