”Jag ser stora likheter mellan Yoga och rehabträning”

Håkan Johansson gick ut Yogalärarutbildningen hos Axelsons i Oktober 2017. Yoga och mindfulness har hjälpt honom själv att kunna släppa smärtmediciner, och framöver vill han jobba med yoga i rehabsyfte.

 

Hej Håkan! Vad fick dig att vilja utbilda dig till yogalärare?

– Jag tävlar och är tränare för utförsåkare och hade fått flera skador, bland annat slitit av både ett ledband i axeln och ett korsband inom loppet av tre år. Jag har också lite reumatiska smärtor och mycket stelhet i musklerna. Jag gick på olika typer av rehabträning, och när jag till sist blev diagnosticerad med kroniskt smärtsyndrom började jag med medicinsk yoga i rehabsyfte.

Ju mer jag lärde mig både om rehab och yoga, desto mer insåg jag hur stora likheterna var. Jag tyckte att Hatha yoga var mycket roligare än rehabträningen, och blev allt mer klar över vilka oerhörda fördelar man kan ha av yoga inom all typ av idrott. Yogan har hjälpt mig både att läka mina skador och att hantera min kroniska smärta. Jag medicinerar mycket mindre idag för min problematik och använder mig primärt av yoga och mental träning.

I höstas deltog jag i ett större rehabprogram och kom då i kontakt med en metod som heter ACT, Acceptance Commitment Therapy. Det har många likheter med mindfulness och är underbyggt av stora mängder teori just för att stötta människor i att arbeta med sina begränsningar och utmaningar, inte mot dem. Det påminner mycket om yogans sätt att förhålla sig till livet och tillvaron, sig själv och sina brister.

 

Vad har yogan gett dig?

– Upplevelsen med ACT fick mig att börja med daglig mindfulnessträning i korta stunder, för att samla mig eller ändra inställning. Tre andetag kan räcka, jag sitter inte i flera timmar. Det fungerar oroligt bra för mig som ett sätt att släppa stress, eller för att helt undvika att gå in i stressläge. Det hjälper mig också att med större närvaro se saker omkring mig, i naturen eller till och med i bilkön. Jag påminner mig själv att ge mina sinnesupplevelser en minut av min tid, att låta det jag upplever fylla min uppmärksamhet.

Den här typen av verktyg ger ett sammanhang som är väldigt bra för mig. Tidigare har jag varit väldigt praktiskt och logiskt orienterad, jag är civilingenjör och arbetar som chef på ett större teknikföretag och har varit aktiv i ett flertal sporter. Den här typen av fokus har gjort att jag fått ett rikare, mer balanserat liv.

Tidigare åt jag mycket mediciner för min sjukdom, tills magen la av. Yogan fick även igång tarmarna och det känns fantastiskt att magen fungerar, det är väldigt positivt. Personligen har jag hittat många användningsområden för yogan, både fysiskt och mentalt!

 

Hur har du lust att använda dina kunskaper framöver?

– Jag hoppas att kunna använda KBT/ACT i kombination med yoga för eget bruk men även för skidåkare och andra idrottare. I framtiden kan jag även tänka mg att jobba med handikappade, med yoga i kombination med ACT. Filosofin i ACT är så självklar och enkel, och mindfulness har fördjupat min förståelse och gett mig fler redskap. Båda förhållningssätten ger en uppmärksamhet på att hålla sig till det som funkar för en själv, då blir jag trygg och glad.

Att lägga uppmärksamhet på hur saker är i verkligheten och på det som är positivt, i stället för att fokusera på vad man inte kan eller att låta smärtan ta för mycket uppmärksamhet – det ger vila, energi och fokus. Mindfulness tränar oss i både riktad och öppen uppmärksamhet, och jag tycker det är spännande att förhålla sig till det som är i stället för att försöka fixa allting så att det blir perfekt. Jag använder gärna kroppsliga utmaningar medvetet, men även ljud och liknande i omgivningen, till att visa på möjligheten att behålla vila och fokus oavsett omständigheterna. Jag leder alla mina pass med den uppmärksamheten och tycker nästan det är svårare att hålla undervisning på ett helt tyst ställe utan ”störningar”!

 

Hur upplevde du utbildningen?

– Inriktningen som presenterades på utbildningen passade fint med min inställning. Jag gillar när man försöker hitta alternativ för att möta människor där de är. Det var otroligt roligt och givande att gruppen var så blandad, det var inga elit-yogis utan nyfikna människor som vill jobba med yogan mot olika målgrupper.

Vi fick bland annat i uppgift att skapa ett pass för en bestämd målgrupp, det var jätteroligt, jag valde att jobba med ett pass för löpare, med fokus på stabiliserande övningar för fotled och knä, bål och rygg samt andningsövningar och -teknik för att öka lungkapaciteten.

Det känns lättare att hjälpa andra på ett bra sätt när man själv jobbat inkännande. Det är en process som bara fortsätter, att känna allt djupare vad som verkligen händer i kroppen! Bandhas var häftigt att få förståelse för, det är relevant i många idrotter! Jag tänker på bandhas som en inbyggd G-dräkt, en sådan som stridspiloter har, som håller organen på plats och ger kroppen stabilitet och styrka.

Tipset att gå just Axelsons Yogalärarutbildning fick jag från min lokala yogalärare och massör som jag gått hos i många år, hon gick er första utbildning och använder på många sätt de yogiska verktygen. Jag frågade flera yogalärare innan jag bestämde mig, det var viktigt för mig att det skulle vara en bred och öppen utbildning.

Och utbildningen har verkligen gett mig en stor och bred grund inom både anatomi, ayurveda, asanas och mindfulness. Det har hjälpt mig att koppla ihop saker, det är viktigt för mig. Jag har lust att fortsätta specialisera mig framöver och vill fortsätta upprätthålla ett disciplinerat eget utövande, att hämta inspiration från andra och att undervisa.

Nästa utbildning startar den 13 september 2018. Läs mer här.

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *