Massage på elitnivå

”När jag var aktiv på elitnivå var massage fullständigt nödvändigt för att hålla kroppen i form”. Så säger Anette Norberg, Sveriges bästa curlingspelare genom tiderna.

 

Anette Norberg har vunnit ett stort antal internationella mästerskap som skipper för två olika lag med namnet Lag Norberg. Hon har tagit två OS-guld – 2006 och 2010 – samt tre VM-guld och sju EM-guld. Hon tilldelades Victoria-stipendiet 2012. Efter att hon slutade tävla har hon bland annat synts som curlingexpert vid OS i Sotji 2014.

 

Hej Anette! Vad är ditt förhållande till massage?

– När jag var aktiv på elitnivå var det fullständigt nödvändigt för att hålla kroppen i form. Curling är en väldigt ensidig idrott som ger en stor snedbelastning och sliter mycket på rygg och knän. Massage och styrketräning i kombination gjorde att jag kunde hålla på så länge – jag spelade på elitnivå i 30 år och det är verkligen inte vanligt! Idag är jag 48, jag spelar fortfarande men la ner elitspelandet för två år sedan.

 

Hur ofta fick du massage som aktiv elitspelare?

– Jag fick massage var tredje vecka, åtminstone under högsäsong. Av oss fyra i laget bodde tre i Stockholm och vi gick till samma massör. Det gjorde en enorm skillnad för kroppen, för oss allihop. Viktigast med massagen var att lätta på smärta och stelhet, speciellt i rumpa och vader, och därmed undvika skador.

Stelhet gör ont, och när man har ont går det inte att prestera bra. Med mjuka muskler presterar man bättre. Jag gick till Pauline under 6-7 års tid, hon är den bästa massör jag provat och hon har utan tvekan varit en stor bidragande faktor till lagets framgångar!

 

Vad gör en massör riktigt bra, tycker du?

– Jag har provat ett ganska stort antal massörer under årens lopp, och det som jag tyckte gjorde Pauline till den bästa är dels att hon verkligen lärde känna oss, dels hennes teknik. Det som fungerade mest effektivt för mig var att verkligen få behandling på djupet, när massören sökte sig in och bearbetade alla småmuskler, speciellt i sätesmuskulaturen.

Vi tre spelare hade ungefär samma problem och behov och vi hade alla ofta ganska rejält ont i kroppen. Det var inte alltid skönt att få massage, även om Pauline kände oss så bra att hon kunde göra det uthärdligt, men vi fick alltid den effekt vi behövde. När man använder sin kropp så hårt och är så spänd som vi alla var, behöver man rejäl massage!

Pauline hade också en teknik som gick ut på att när hon hittade ett ställe som gjorde extremt ont, till exempel i sätet, så böjde hon benet i en speciell vinkel och masserade igen – och när hon sedan rätade ut benet, var smärtan borta. Det kändes nästan lite magiskt!

 

Woman playing curling (sport game).

 

Hur upplever du Svensk massage i jämförelse med metoder du provat ute i världen?

– När vi var iväg på mästerskap hade vi egen sjukgymnast med som kunde ge massage, men det var inte lika bra som att gå till Pauline. Ofta provade jag även det som fanns till hands utomlands, men jag stötte aldrig riktigt på något annat som gjorde lika djupt intryck.

Utomlands kallar man ofta lite hårdare massage ”svensk”, men ofta har jag blivit besviken. De tar ändå inte i tillräckligt. Svensk massage står sig väldigt väl i en jämförelse, jag kan nog prata för alla elitidrottare när jag säger att vi inte bara vill ha skön avspänningsmassage, det ska vara effektivt och göra märkbar skillnad!

 


Vilken betydelse har styrketräningen haft för ditt välbefinnande?

– Curlingspelare behöver vara starka i speciellt mage, rygg och ben för att vara bra, och under elittiden la jag lika mycket tid och fokus på fysträningen som på själva idrotten. Både massage och styrketräning är ett sätt att återhämta sig, förebygga skador och få ut mer effekt av sin idrott.

Parallellt med idrotten har jag hela tiden haft stillasittande kontorsjobb, och även det belastar ju kroppen på sitt eget sätt. Ett tag hade jag jätteproblem med axlar och nacke och fick ofta spänningshuvudvärk. Min arbetsgivare skickade iväg mig till massör och efter 2-3 besök kunde jag jobba igen utan besvär. Det var innan jag hade börjat använda mig regelbundet av idrottsmassage.

Stillasittande och idrott ger två helt olika sorters belastning på kroppen som inte riktigt går att jämföra, men båda typerna av belastning kräver kompensation genom träning och massage. Nu är det länge sen jag gick på massage men det tänker jag snart ändra på – nu vill kroppen ha lite hjälp igen!

 

 

Massageterapeut Pauline Hegner berättar:

Pauline Hegner

 – Den ”magiska” tekniken Anette nämner är Strain & Counterstain (SCS). När jag hittar en viss öm punkt, placerar jag den påverkade muskeln i ett avslappnat och, om möjligt, smärtfritt läge i 1-2 minuter. När jag sedan för tillbaka muskeln till ursprungsläget har smärtan antingen försvunnit eller minskat ordentligt.

Strain & Counterstrain är ett sätt att kommunicera med nervsystemet. Kroppens sätt att skydda sig mot smärta är att spänna sig. Med SCS signalerar man till kroppen att läget är lugnt, att det är OK att slappna av. Det fungerar både i syfte att påverka muskelspänningar och låsta leder. Jag gillar verkligen att jobba med SCS, tekniken funkar jättebra både vid akuta problem som långvarig smärta, och vid den höga belastning som elitidrottare utsätter sina muskler för. SCS gjorde det också möjligt att ge curlingtjejerna djupare massage eftersom jag fick bort den värsta smärtan först med SCS.

SCS lärde jag mig i steg 3 på Axelsons massageutbildning, det är en osteopatisk metod från början. Metoderna från steg 3 är helt klart en del av orsaken till att vi massörer från Axelsons blir så uppskattade. Till exempel SCS som jag beskrivit ovan och revolving, där vi jobbar med bindväven samt avancerad muskulering där man lägger till fler behandlingstekniker.

Det blir också både roligare och mer skonsamt för mig som terapeut att jobba med varierade och effektiva verktyg – för att inte tala om nyttan för alla de som blivit hjälpta genom dessa behandlingstekniker!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *