Njut av en handledd elevbehandling!

Hos Axelsons kan du njuta av friskvårdsbehandlingar utan att det kostar en förmögenhet, och samtidigt ge värdefull praktik åt våra duktiga elever!

 

Alla som utbildar sig hos oss i Medicinsk fotvård, Massage, SPA, Yogamassage med mera, tar emot kunder under lärarhandledning – något som eleverna uppskattar lika mycket som kunderna.

På praktikdagarna är det full fart på skolan, och stämningen är god. Engagerade elever möter upp i receptionen och tacksamma kunder går avslappnade från behandlingen, inte sällan överraskade över kvaliteten och den professionella nivån i behandlingen.

Axelsons elever på de olika utbildningarna ger en mängd olika typer av behandlingar. Terapeutisk massage, Bindvävsmassage, Lymfmassage och Ekologisk ansiktsbehandling är några exempel. På SPA-skolan utförs bland mycket annat Kroppspeeling och kurbad, Aromamassage och Hot Stone-massage. Allt till mindre än halva priset av vad motsvarande behandlingar normalt kostar.

Här kan du se hela utbudet av elevbehandlingar och boka en tid!

 

En mycket praktisk utbildning

Hanane Djeddou är huvudlärare på utbildningen till Medicinsk Fotterapeut i Göteborg, och en av handledarna vid elevpraktiken. Hon berättar:

– Fotvårdseleverna har 250 timmars praktik på skolan – mer än hälften av utbildningen, som är på 490 timmar. Det blir praktik under 14 veckor då vi ger behandling 4 timmar om dagen, i halvklass. Halva klassen tar emot kunder om förmiddagen och andra halvan om eftermiddagen.

Mycket av den praktiska undervisningen försiggår just i form av kundmottagning och behandlingar, som motsvarar den verkliga arbetssituationen för en fotterapeut. Det är ett fantastiskt sätt att lära och ger eleverna stor självtillit.

Vi börjar tidigt i utbildningen med att ta emot kunder. Första veckan har vi teori där eleverna lär sig fotmassagen som alla behandlingar avslutas med, nagelklippning, rensning och slipning med både fil och slipmaskin, att använda skalpell på förhårdnader och att fila fötterna. Andra veckan har vi praktik där eleverna övar alla momenten på varandra, och redan tredje veckan kommer de första kunderna utifrån!

Därefter går vi vidare i teorin och tittar på hur man gör med olika typer av fotproblem, vi studerar många bilder på svåra fall – det kan vi ju inte träna i praktiken på varandra eftersom eleverna inte själva har alla de komplikationer man kan stöta på.

Men på den öppna elevpraktiken får vi möjlighet att möta alla slags människor och fötter! Det kommer kunder med diabetesfötter, nageltrång, liktornar, tjocka naglar, kunder som behöver inlägg eller andra typer av avlastning. Vi har flera föreningar som bokar in sig, till exempel hjärt- och lungföreningen, patientföreningar för psoriasis och en organisation för dövstumma. Oftast är vi helt fullbokade.

Sett ur kundens perspektiv ska alla får sina problem omhändertagna. Praktiken är till för alla, kunden får inte gå hem utan att ha fått hjälp.

Eleverna kan såklart inte ta sig an allt i alla skeden, till exempel om kunden har ett problem som vi inte gått igenom. Då tar vi lärare hand om kunden medan eleven tittar på, och sen får eleven ta andra foten. Alla elever lär inte lika fort eller på samma sätt men vi anpassar handledningen i förhållande till hur långt vi kommit på utbildningen och hur elevernas individuella utveckling ser ut.

 

Kundens välbefinnande i fokus

– Kunden ska alltid gå hem med glada fötter, och eleven ska göra en en grundlig medicinsk fotvårdsbehandling på 50-60 minuter, säger Hanane. Vi prioriterar det största problemet kunden har, behandlingen bygger alltid på en dialog med kunden. Sådant som ömmar prioriteras först, typiskt liktornar, nageltrång och felställningar i fötterna. Vi behandlar också vårtor, de gör dock oftast inte ont och dem skär vi alltid sist i behandlingen för att inte sprida dem på kunden.

Exempel på annat vi kan ta oss an är omläggningar, tejpning, avlastningar, rätta till skadade naglar, göra nagelkorrigeringar för att förhindra nageltrång, ge underbensmassage, ledartikulering för att avhjälpa till exempel hallux valgus, göra fotanalys och ta avtryck av foten, hantering av inlägg, svamp, psoriasis, reumatiska fötter, behov av kompressionsstrumpor med mera. Fotterapi är väldigt brett och spännande, och gör ofta stor skillnad för kundens välbefinnande.

FOTBAD
Eleverna får möta så många olika fötter att när utbildningen är över har de känt på alla instrumenten och vet hur de funkar. Har vi en kund som har stora eller speciella problem med sina fötter, kan vi fråga kunden om hen tillåter att vi samlar eleverna och tittar och pratar om hens fötter. Vi lär oss av verkligheten, av de kunder som kommer till oss.

En stor fördel för eleverna är att teori och praktik är på samma plats. Vi kan ge dem feedback under tiden och efteråt, prata om vad man kunde gjort bättre eller hur man kan tänka i stället. I början av utbildningen lämnar vi mer utrymme kring behandlingarna till att prata om de erfarenheter vi gör oss, med lärare och i gruppen.

Den som vill komma på elevbehandling bokar in sig antingen på plats, via telefon eller internet. De tas emot av eleven i väntrummet, och så inleds behandlingen med fotbad, eleven ”tar pulsen” på fötterna för att avgöra hur cirkulationen fungerar, rensar och klipper tånaglarna, slipar naglarna och tar bort förhårdnader, När eleverna fått ett godkännande av handledaren, avslutas behandlingen med fotmassagen. Detta är basen, därutöver tar vi oss alltså an kundens specifika besvär.

En timmes fotvård hos oss i Göteborg kostar 250 kronor, 200 om man bokar via nätet. Vi har också en speciell behandling bara för borttagning av vårtor, som kostar 150 kr. Man kan också boka en längre massage, ”stora fotmassagen”, som varar i ca 30 min och kostar 150 kr.

 

Mycket praktik ger självsäkra behandlare

 

– Den feedback vi får från kunder är överväldigande positiv! Inte sällan får eleverna dricks, vykort och chokladaskar, men framför allt möts vi av mycket tacksamhet. Det är väldigt roligt, kunderna gör våra dagar. Vi har många stamkunder och många som provar fotvård för första gången hos oss. De flesta hittar till oss genom att ha hört från andra om deras upplevelse.

Som lärare kan jag se att det ger eleverna mycket att lära sig på det här sättet. De upplever det som mycket positivt att de alltid har en lärare bakom sig, skulle de vara osäkra så finns vi där att fråga och kan hjälpa till. Samtidigt är det alltid eleverna som behandlar för att lära sig och få erfarenheten.

Det är bra i utbildningssyftet att eleverna inte behöver leta efter en praktikplats att vara på eller på egen hand försöka hitta kunder att praktisera på. Vi gör bokningar och allting annat, de får den praktik de behöver för att få gott självförtroende som behandlare. När utbildningen är slut har de redan jobbat med kunder i 250 timmar och vet att de klarar även en utmanande fotvård utan problem, avslutar Hanane.

 

Anna Elisson tog examen som Medicinsk Fotterapeut i oktober 2016.

Hon säger:

– Det var verkligen jättebra att ha så mycket elevpraktik, speciellt att det är på skolan. Man kan inte läsa sig till allting, det måste upplevas och praktiseras. Det har varit mycket positivt att uppleva mötet med kunderna, att kunna hjälpa dem och ge dem råd. De går alltid därifrån glada och nöjda och kommer ofta tillbaka.

Nu hade jag själv vana vid kundkontakt sedan tidigare, men på ett annat sätt. Jag känner mig väldigt trygg i mitt nya yrke och håller på att starta företag nu. Att gå den här utbildningen är något av det roligaste jag gjort i livet, ännu roligare än jag kunnat tro i förväg. Så väldigt intressant och häftigt hur fina resultat man kan få på ett par fötter!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *