NOC Sweden verkar för naturlig ekologisk hudvård

NOC Sweden är en ideell förening som grundades av fem av de ledande naturliga, ekologiska hudvårdsmärkena i Sverige. Föreningen grundades i syfte att lyfta fram och synliggöra den här kategorin av produkter för att se till att den blir det självklara valet för den svenska konsumenten.

 

– Vi såg, och ser, ett behov av ett forum där fokus ligger på naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård och där hela grundtanken handlar om just det. Naturlig, ekologisk hudvård har fortfarande tyvärr, en relativt låg marknadsandel i Sverige och vi vill försöka få upp konsumenternas ögon för att det finns effektiva alternativ som är bra för både miljö och användaren själv, Henrik Olténg, ordförande i NOC Sweden.

Sedan starten 2014 har föreningen vuxit stadigt och har idag drygt 40 medlemsföretag som representerar drygt 60 varumärken. NOC är en ideell förening och hittills har allt arbete gjorts av styrelsen själva på ideell bas. Ett stort fokus har legat Organic Beauty Awards, ett branschpris som delas ut till de bästa naturliga, ekologiska hud- och skönhetsmärkena.

– Vi har även arbetat med information på olika sätt bl a med att försöka reda ut djungeln av naturliga, ekologiska certifieringar, deltagit på olika mässor och jobbat med nätverkande och medlemsinformation, berättar Henrik.

Henrik Olténg, ordförande i NOC Sweden

 

Ekologisk hudvård – en växande marknad

– Samtidigt som man får en effektiv hjälp av ekologisk hudvård så gör man det bästa för sin hud och sin kropp, även på lång sikt, samtidigt som det är bättre för miljön, förklarar Henrik och fortsätter:

– Jag pratar ofta om naturlig, ekologisk hudvård, men faktum är att själva basen och grundtanken ligger på det naturliga, att ingredienserna ska komma från växtriket och här är den klassiska skillnaden att basen ska vara på växtoljor istället för mineralolja. Vill man sen hålla en hög kvalitet så bör man naturligtvis välja ekologiskt producerad råvara, men basen för kategorin och de certifieringar som finns är det naturliga, sen är ekologiskt en slags bonus.

Henriks personliga uppfattning är att marknaden för ekologisk hudvård har vuxit starkt under de senaste åren, även om det inte förts någon officiell statistik över det.

– Jag ser också att flera svenska märken har kommit fram och tagit för sig under senare år, vilket är kul och lite ovanligt då hudvårdsmarknaden ofta domineras av internationella aktörer. Det sker också mycket mer innovation och hela kategorin har utvecklats och moderniserats skulle jag vilja säga. Man ser också att flera av de stora drakarna tar kliv in i kategorin – det finns ju nu också kedjor som marknadsför certifierade produkter under sitt eget varumärke, bl a inom apoteksbranschen.

Henrik hänvisar till att läsa på om Ecocert/Cosmos och Natures kriterier för ekologisk hudvård för att få en bättre förståelse för vad som bör gälla kring innehåll i ekologiska produkter, men påpekar samtidigt att det inte är helt enkelt att bilda sig en övergripande bild eftersom marknaden är oreglerad.

 

Organic Beauty Awards

Organic Beauty Awards är en årligen återkommande utmärkelse för produkter inom naturlig, ekologisk hud- och skönhetsvård, som i år ägde rum den 6 maj. Under eventet delas priser ut i 19 olika kategorier, där huvudpriset är “Årets Produkt” som röstas fram av konsumenterna själva på nätet. Årets Produkt blev Eye Cream More från Maria Åkerberg.

– Vi har en mycket kompetent jury bestående av personer med blandad och bred bakgrund, alltifrån skådespelare, till branschspecialister, journalister och makeupartister, men där de flesta en förkärlek för just naturligt och ekologiskt. I årets jury satt bl a Eva Röse och Kayo för att nämna två av de mer namnkunniga.

Alla produkter som deltar går igenom en kvalitetskontroll för att säkerställa att produkterna som deltar uppfyller kvalitetskriterierna, och i år gjordes kontrollen av Anna Irestig med hjälp av hennes elever från Axelsons utbildning till ekologisk hudvårdsterapeut

– Organic Beauty Awards har flera fördelar för branschen, det mest uppenbara är att vi lyfter och premierar märken som utvecklat bra produkter. Genom att vi gör det, får de möjlighet till extra uppmärksamhet eftersom det ger något för media att skriva om – och märkena kan också använda priset i sin egen marknadsföring och det är mycket värt. Ju mer känt priset blir desto mer kommer det också att fungera som en kvalitetsstämpel som konsumenterna tittar efter när de väljer sina ekologiska, naturliga produkter.

Prisutdelning på Organic Beauty Awards 2017. Foto: Henry Lundholm

 

Missuppfattningar om ekologisk hudvård

– Att naturlig, ekologisk hudvård inte fungerar är en föreställning man stöter på ganska ofta i kombination med att kategorin sedan tidigare har någon form av mossig, gröna vågen 70-tals stämpel som lever kvar. Det stämmer absolut inte längre, det finns massor av högeffektiva produkter och det sker mer och mer utveckling inom området och flera märken inom kategorin är extremt innovativa och forskningsinriktade.

Andra missuppfattningar som råder om ekologisk hudvård är dels att produkterna är allergena överlag, dels att kategorin har fått stämpeln ”skonsamt och ineffektivt”.

– Man ska komma ihåg ett par saker här, om en produkt har en effekt så finns det också en risk att man får en reaktion, det kan man få av konventionell hudvård, även om reaktioner där tycks mer accepterade, men även av naturlig, ekologisk hudvård. Man kan vara överkänslig mot vissa ämnen och då ska man undvika dem, så enkelt är det. Eteriska oljor till exempel har massor av positiva egenskaper för de som inte är överkänsliga vilket är de allra flesta.

NOC verkar framåt för att öka intresset och kunskapen om ekologisk, naturlig hud- och skönhetsvård på marknaden. Henrik är övertygad om en fortsatt positiv utveckling på marknaden.

– Med tanke på den boom av ekologiska produkter som pågår just nu inom alla områden, mat, kläder osv. så är jag helt säker på att den här kategorin kommer att fortsätta växa och att fler och fler märken skiftar fokus mot naturligt och ekologiskt. Jag skulle vilja se att några av de större retailaktörerna tar ställning för den här kategorin och lyfter fram det på sina hyllor på ett helt annat, mycket tydligare sätt än idag.

 

Den ekologiska hudvårdsterapeutens påverkan på marknaden

Henrik ser också hur ekologiska hudvårdsterapeuter kan spela en viktig roll i att öka kunskapen om och efterfrågan på ekologisk hudvård på den svenska marknaden.

– På hudvårdsmarknaden i Sverige och överlag råder det otroligt stor konkurrens idag, det finns hur många märken som helst. En av tendenserna just nu, t ex enligt undersökningsinstitutet Euromonitor, är att just spa- och salongsmarknaden växer kraftigt vad gäller försäljning av hudvård. Därför är det naturligtvis väldigt viktigt att de som arbetar inom den marknaden har rätt utbildning så de kan välja produkter som är bra. Man brukar kalla vissa grupper för multipliers, och just ekologiska hudvårdsterapeuter är en väldigt viktig sådan grupp. Det innebär att de med sin kunskap har förmåga och möjlighet att påverka andra till att välja rätt produkter.  Den här gruppen kan varaktigt ändra konsumenternas köpbeteende från att köpa konventionell till ekohudvård på ett helt annat sätt än t ex traditionell marknadsföring, avslutar Henrik.

 

Mer om NOC Sweden och deras arbete finns att läsa på: nocsweden.se

Mer om Axelsons utbildning till Ekologisk hudvårdsterapeut finns att läsa på: axelsons.se/kurser-och-utbildningar/hudvard-och-skonhet/ekologisk-hudvardsterapeut

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *