Träna 3 minuter i veckan

Det finns egentligen inga ursäkter som håller för att inte träna – enligt Michael Mosley, läkare och författare, räcker det med totalt tre minuters högintensiv träning i veckan.

Har du fullt schema och hinner inte träna som du skulle vilja och behöva? Eller tycker du det är urtråkigt att ge dig ut och springa flera kilometer efter jobbet? Michael Mosley, känd för att ha uppfunnit 5:2-dieten, har gett ut en bok som heter Träna 3 minuter i veckan. I denna visar han med flera nya forskningsresultat att det är effektivare att träna kort och intensivt än lugnare och länge.

 

Så här tränar du med Mosleys metod:

* Välj en träningsform som passar dig och som kräver mycket syre. Till exempel att hoppa hopprep, springa uppför en backe eller trappa, eller cykla på träningscykel.

* Börja med en kort och lätt uppvärmning.

* Kör sedan så hårt du kan i din valda träningsform i 20 sekunder. Vänta tills andningen återhämtat sig och gör om det hela två gånger till. Det är allt!

 

Träna så här tre gånger i veckan

så får du sammanlagt tre minuters träning, vilket enligt  Michael Mosley räcker för att:

– öka konditionen snabbare än med långvarig låg- eller medelintensiv träning

– öka syreupptagningsförmågan

– sänka blodfetterna

– öka insulinkänsligheten

– bränna mer fett även resten av tiden

– minska aptiten

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *