Vad är alignment?

I vissa yogasammanhang används ofta ordet alignment, som inte riktigt etablerat sig med ett svenskt begrepp. Vad innebär det egentligen att utöva yoga asana med fokus på alignment?

 

Låt oss hålla oss till kroppen till att börja med. Alignment kan då beskrivas som det tillstånd där kroppens strukturer får minsta möjliga negativa påverkan från tyngdkraften. Alignment är den placering av kroppsdelarna där kroppens tyngd bärs upp av de strukturer som är skapta för att bära vikt – dvs primärt skelettet.

Alignment är det tillstånd där minsta möjliga ansträngning krävs för att bära upp vår kropp i gravitationsfältet. Om vi ställer klotsar rakt ovanpå varandra, välter de inte så lätt och vi kan bygga ett högt torn. Om vi däremot ställer dem ut över kanten på varandra, vet vi att det är en fråga om tid och viktbelastning – förr eller senare rasar de.

 

Kampen med tyngdkraften

 

Ett exempel: Om du håller ditt huvud i alignment, kommer dess vikt att hållas uppe av kotpelaren (ryggraden). Om du däremot skjuter huvudet framåt, måste musklerna på nackens baksida hålla emot, och bära huvudets vikt. Då skapas onödig spänning – våra muskler tvingas kämpa emot tyngdkraften. Detta leder till muskulär obalans, med över- eller underspänning i olika muskelgrupper som resultat.

Ett annat exempel: När ditt bäcken är i balans och symmetri, bärs dess vikt upp av skelettet i fötter och ben utan större muskulär ansträngning. Om du däremot tiltar bäckenet framåt, bakåt eller åt ena sidan, kommer vissa muskelgrupper att behöva arbeta mer för att du inte ska tippa över, och för att överkroppen och huvudet fortfarande ska peka uppåt.iStock_000004114833_Medium

Här är det lätt att föreställa sig att muskelspänningar (som inte sällan i verkligheten är stelnad bindväv!) fortplantar sig från kroppsdel till kroppsdel, att det ena leder till det andra och att en snedställning i fötterna faktiskt kan vara grundorsak till smärtor i nacken!

 

Övning ger färdighet

 

Alignment är alltså ett ord för det tillstånd, där denna balanserade jämvikt råder. Det kan jämföras med meditation, som betecknar ett mentalt tillstånd. Varken alignment eller meditation är helt lätta att etablera som något konstant, trots att de kanske är närmare vårt ”naturliga” tillstånd.

Som barn är vi oftast bra på både att vara helt absorberade i ögonblicket (”meditation”) och i god kroppslig balans (”alignment”). Varken gravitationskraften eller kraften hos våra tankar om världen har hunnit utöva så stor påverkan på oss ännu.

Som vuxna är de flesta av oss i en annan sits. Vi har gått runt i olika typer av mentala och kroppsliga spänningsmönster i åratal, vissa av dem har lett till stelnade reaktionsmönster likväl som stelnad bindväv. Det vi praktiserar kan därför bäst betecknas som ”meditationsträning” eller ”alignmentträning” – vi övar oss i att re-etablera vårt naturliga tillstånd. Det är en slags ”avprogrammering” av kropp respektive sinne.

 

Yoga är inte bara för vältränade

 

Det är synd när människor gör misstaget att tro, att träningen är meningslös bara för att de  inte är vid ”målet”. Till exempel hör jag ofta människor säga ”Yoga är inget för mig, jag är så stel!” Då går man miste om det som man kanske allra mest skulle ha gott av. Ju närmare alignment vi kan komma, desto mer kan musklerna slappna av, andningen flyta lättare, energin strömma mer obehindrat genom kroppen. ”Klotsarna” börjar närma sig varandra och spänningen som krävs för att hålla dem ovanpå varandra, minskar.

Även om vi inte är i total, perfekt alignment, (vem är väl det?) kan kroppen snabbt må bättre och andas lättare när vi minskar belastningen från tyngdkraften. Vi frigör energi som tidigare gick åt till att hålla kroppsdelar på plats i strid med tyngdkraften.

Ibland blir alignment-baserad yoga betecknad som ”prestationsinriktad” – även det känns som om det bygger på missförstånd eller negativa upplevelser. Det god alignment kan hjälpa oss att ”prestera” är att minska anspänning, minska onödig belastning, träna om kroppen från dess invanda mönster till att fungera mer avspänt, obehindrat, behagligt och optimalt.

 

Se hur Kerstins alignment utvecklades med ökad kroppsmedvetenhet!

Kerstin

En kropp i harmoni med tyngdkraften

 

Alignment-baserad yoga betyder helt enkelt att fokus ligger på att utföra övningarna med god alignment –  att träna kroppen i att använda sina strukturer optimalt, i harmoni med tyngdkraften. Med denna utgångspunkt är medvetenhet om alignment inte minst viktig för att minska risken för yogaskador!

Vill man gå på lektioner i Alignment-baserad yoga kan dessa finnas på marknaden under många olika namn: Hatha Yoga, Vinyasa Yoga, Ashtanga Yoga…och så vidare. Virya Yoga, Anusara Yoga och Iyengar Yoga är exempel på ”stilar” som helt och hållet bygger på ett mycket precist alignmentarbete. I slutänden beror det väldigt mycket på läraren, hur mycket intresse denne har för att lägga fokus på alignment, och hur detaljerat!

 

Vad har alignment att göra med yogans meditativa sida?

 

I yogatraditionen kommer Yama och Niyama allra först – instruktioner för vilka mänskliga sidor vi behöver avveckla eller utveckla för att skapa en god grund för YOGA = stillhet i sinnet. Därefter kommer de olika metoderna för träning av kroppen; Asana och Pranayama (Asana=”ställning”, Prana=livskraft, Yama=expansion, Pranayama=populärt översatt ”andningsövningar”).

Det förstås här att när kroppen fungerar bättre och mer obehindrat, när andningen är djup, jämn och obehindrad, kan vår livskraft också strömma mer obehindrat. Detta är ett exempel på hur yttre alignment hänger ihop med inre alignment.

Det ursprungliga syftet med yoga är att etablera sig i ett orubbligt tillstånd av meditation. Detta ska inte förväxlas med att ”konstant sitta med ögonen stängda och benen i kors” – märk väl att meditation är ett tillstånd. Det vi gör när vi sitter ner med benen i kors är att vi övar oss. När vi är i tillståndet råder ”alignment” mellan vårt upplevande sinne och verkligheten. Detta kan vi träna oss i medan vi sitter stilla och tyst, medan vi lever vårt vardagsliv, eller medan vi utövar fysisk träning t ex på yogamattan.

Detta är ett enkelt sätt att dra en parallell mellan alignmentträning och meditation. Alignmentträning behöver inte vara en renodlat kroppslig praxis, men träningen kan utövas sker på flera plan samtidigt. Allt beror på HUR vi gör det. Vad vi får ut av träningen fysiskt och mentalt hänger ihop med vår intention.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *