Vild mat är bra mat!

Att äta lindblad, kirskål och skogsviol är inte konstigare än att äta rucola och gräslök, dessutom är det gratis och garanterat ekologiskt. Lisen Sundgren berättar om tanken bakom boken ”Det vilda köket”.

 

Lisen Sundgren har tidigare gett ut tre böcker, alla på temat örter och naturlig hälsa – Lisens Örtspa (2008), Lisens Indiska Spa (2010) och Lisens Gröna Värld (2013). De två första böckerna är fullspäckade av doftande, färgstarka hudvårdsrecept på exotiskt respektive lokalt tema och den sistnämnda handlar om hur man med hjälp av örter kan hålla sig frisk och öka sitt välbefinnande.

Lisens intresse för örter började tidigt och hon har alltid hängt mycket i skogen. Vid en hälsosvacka för 25 år sedan gick hon i behandling på Vidarkliniken i Järna och fick hjälp med örter och då vaknade intresset på allvar. Lisen började koka salvor och göra egna örtprodukter, utbildade sig till örtterapeut på skolor i Sverige och USA och jobbade som terapeut i många år, med örter för inre och yttre bruk.

I dag har hud- och skönhetsvård kommit mer i bakgrunden för Lisen, hon lägger in ett recept på sin blogg ibland när hon gjort en speciellt läcker kräm, håller en kurs om hon blir tillfrågad och gör sina egna produkter, men numera ligger hennes fokus kring örterna helt och hållet på mat, livsstil och välbefinnande.

Vilda växter i stjärnrestauranger

– Jag samarbetar med kockar och restauranger som Volt, Gastrologit med flera, fina restauranger med michelinstjärnor. Det är riktigt inne att intressera sig för hur vi ska försörja oss med mat i framtiden, konstaterar Lisen. Speciellt unga kockar i 30-årsåldern går gärna själva ut och plockar sina ingredienser. Man tar gärna till sig internationell inspiration och kunskap, men översätter recepten till lokala råvaror.

– Även ayurvediska läkare i Stockholm börjar titta mer på vad som finns här i form av både mat och medicinalväxter, berättar Lisen.

Lisens fjärde och senaste bok Det Vilda Köket (2014) är skriven i samarbete med kocken Rune Kalf-Hansen och är en kokbok baserad på vilda växter som finns i vår närhet året om.

 

Vilda växter för hållbar livsstil

– Boken vann guld i World Gourmand Best Cookbook Awards, i kategorin hållbarhet, berättar Lisen stolt. Jag har arbetat för det här i 20 år, att vilda växter ska tas på allvar som resurs och inte bara betraktas som en trend eller något lite gulligt. Att äta lokala vilda växter är gott, näringsrikt och hållbart . De är råvaror att räkna med i framtiden!

– Vild mat är hållbar av flera skäl, fortsätter Lisen. Den är näringsrik, den kräver ingen produktion, inga omvägar, ingen raffinering och ingen transport. Man cyklar ut i skogen och plockar när man ska laga mat och kastar eventuella rester i naturen igen. Det är enkelt, gott, ekonomiskt och resurssmart. Det finns inga grönsaker som har så koncentrerat näringsinnehåll som våra vilda växter, kirskål, nässlor, nypon, åkerfräken…

iStock_000016483634_Small

– Vad de vilda växterna innehåller varierar naturligtvis. Gröna plantor innehåller alltid mycket klorofyll och antioxidanter. Rödklöver innehåller mycket fytoöstrogener, nässlor innehåller kalium, kalcium, fosfor, zink och järn och liksom kirskål stärker de hud hår och naglar. De vilda växterna innehåller inte mycket fett men bland annat mycket kolhydrater, vitaminer, mineraler och fibrer.

– Jag menar inte att vi enbart ska äta vilda växter, gör Lisen klart. Plocka en del och köp lite mindre bara. Se vad du har omkring dig. Viltkött ingår i det här tänket, att välja råvaror och inte minst kött med omsorg. Hellre äta mindre mängder av vissa saker – till exempel kött och fisk – och lägga pengarna på kvalitet i stället. Vilt är bättre än producerat för både hälsa och miljö.

 

Respekt och vördnad för naturen

– Att använda vilda växter är en livsstil, det handlar inte bara om att ta en ört när man har ont i huvudet, säger Lisen. Det handlar om hur vi förhåller oss till världen och hur vi lever våra liv. Att äta vild mat är ett sätt att närma oss en naturlig livsstil som vi är ämnade för. Det väcker nyfikenhet, vördnad och respekt, vi kommer ihåg att ”just det, vi är ju en del av naturen!” Vi kan inte bara slita upp den natur som finns och sen köpa en ny på nätet.

Lisen rekommenderar att man går 50 meter bort från trafikerad väg för att plocka mat, och tänker på att respektera allemansrätten, att inte bryta kvistar och inte gräva upp rötter.
– Det är viktigt att skörda med respekt. Det är dock sällan någon som blir arg om man frågar om man får plocka och äta upp deras ogräs, skrattar Lisen.

– Vi ska heller inte glömma lusten kring maten! Smak, estetik, färg, och njutning är en viktig del av att laga och äta mat. Natur och kreativitet är i sig själv bra för hälsan, avslutar hon.

Det vilda köket (inbunden)

 

 

Rune Kalf-Hansen, medförfattare till ”Det Vilda Köket” driver restaurangen Kalf & Hansen på Mariatorget i Stockholm, han har jobbat med närproducerat i 30 år. Rune har gjort recepten och Lisen har skrivit texterna.

 

Lisen Sundgrens enkla örtsalt

Det är roligt att göra eget örtsalt! Mixa färska örter med salt. Det ger fina färger och håller hela vintern.

2 dl finmalet salt
En näve färska rosenblad – gott till både fisk och grönsaker.

Rosenbladen kan bytas ut mot annan valfri ört eller örtmix – nässlor, kirskål, libbsticka, strandlök…
Saltet håller färgen bättre i kylskåp.

 

Få fler vilda tips av Lisen på www.lifebylisen.com/blogg

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *