”Friskvårdskonsult är en bra titel för kreativa personer!”

Låt dig inspireras av Kaisa Iduna Steen, Friskvårdskonsult med massor av idéer och engagemang, som vet hur hon ska få potentiella kunder att tacka ja till hennes kreativa lösningar!

 

– Friskvårdskonsult är en bra titel att använda! Benämningen spelar roll när man ska lyfta fram sitt arbete och skapa kundkontakter. Jag jobbar med livsstilsförändring, och som Friskvårdskonsult kan jag ta in många olika aspekter i mitt arbete. Jag kan erbjuda kroppsbehandlingar, vägledning kring kost, sömn stress…jag kan anpassa formen efter den person eller det företag som söker mina tjänster. Friskvårdskonsult rymmer många bitar och det gillar jag!

Så säger Kaisa Iduna Steen, som nu är på sitt nionde år som Friskvårdskonsult, efter att ha utbildat sig på Axelsons. Sedan dess har Kaisa gått flera vidareutbildningar och haft alla möjliga typer av uppdrag, och hennes entusiasm för det hon arbetar med lyser klart igenom när hon berättar.

– På Friskvårdskonsultutbildningen fick jag med mig Friskvårdsmassage och grunderna i Kost- och näringslära, där vi hade lärare från Paulúns. Jag valde att gå vidare direkt och utbildade mig till Kostrådgivare, och tog tre fördjupningskurser, bland annat i kost för idrottare. Jag gick också vidare med massagen, och utbildade mig till Massageterapeut.

 

Massage och frukostmöten i företag

– Det första jag gjorde efter mina utbildningar, var att söka mig till ett par företag där jag erbjöd friskvårdsmassage och små frukostmöten i grupp. Min idé var att kunna fånga upp gruppdynamiken, det kändes roligare med ett interaktivt och socialt forum i stället för att ha föreläsningar. På frukostmötena kan vi prata om medarbetarnas specifika behov, det är ganska lite tid men det ger mig ändå en chans att ha koll på var de är. Det gäller för mig att hålla mig uppdaterad, för att kunna följa upp individuellt.

Jag har också med mig olika frukostalternativ till de här mötena, jag har bakat, gjort raw food och liknande. Det blir ett sätt att kunna hitta nya matvanor, prata och dela insikter, men också att få nya upplevelser. Det gäller att se att alla har olika förutsättningar för livsstilsförändring och att tänka kreativt utifrån det som kan fungera. Jag är utbildad kock i botten och brinner för bra mat. Medarbetarna får också individuella timmar med mig, primärt för massage men också samtal.

Det här konceptet började jag med bland annat i en mäklarfirma, och där är jag fortfarande kvar idag. Med tiden har vi anpassat och förändrat samarbetet, idag ger jag nästan bara behandlingar, det är där de har landat, det är det största behovet. Jag hjälper också till genom att vägleda vidare till andra terapeuter, det är en viktig bit. Ingen kan allt och det är bra att utveckla ett kontaktnät, det gör mitt arbete lättare.

Jag var också några år i ett dataföretag, det var annorlunda än mäklarfirman. Jag måste känna in i hur de här personerna jobbar, vad är deras förutsättningar, hur hjälper jag dem? Jag fick in en annan typ av fika, massage, fruktkorg…det gäller att ge lite specifik inspiration redan vid det första mötet, inte ett färdigt koncept men kreativa lösningar.

 

Erbjuder cheferna gratis provbehandling

– Det som får företagen att lyssna och öppna upp för mina idéer är att jag alltid går direkt till den som är ansvarig för verksamheten. Jag visar min egen passion och ser alltid till att kunna peka på vad verksamheten får tillbaka, vad de vinner på det. Det finns många faktiska aspekter, folk blir allt sjukare, massage minskar sjukfrånvaron, att inte bidra till en positiv utveckling är en förlust.

Jag erbjuder då samtidigt ledningen en gratis provsession och halvt pris för personalen i en testrunda. Det är mitt sätt att visa att jag är övertygad om att det skulle ge ett positivt resultat, jag måste vara villig att ge något och de har inget att förlora på att testa. Jag talar också till ledningen om att ge något till de anställda, är det rätt tid på året föreslår jag det som julgåva. Med tiden kommer också en trovärdighet av att ha gjort saker tidigare, att kunna ge referenser och liknande.

 

Matlagning med 18-åriga hockeyspelare

– Senare började jag också jobba med unga idrottskillar, unga högpresterande människor. Det var min pappa som förmedlade kontakten, han jobbade för en hockeyförening och både tränare och föräldrar uttryckte ofta behov av hjälp med kosten. Det säljs tyvärr mycket skräpmat i ishallarna. Det fanns inte någon kunskap i föreningen omkring kost och idrott, plus att det handlade om unga individer som precis börjat laga mat själva.

Jag höll en del praktiska workshops i matlagning, det handlade både om att kunna fixa till bra mat och om att förstå vikten av det. Vissa behövde gå upp i vikt för att kunna spela i NHL och liknande. Hur skulle de här killarna kunna äta upp sig och få in kalorier på ett sätt som är bra för kroppen? Det var nytt och spännande område att ta mig an.

Massage hade de flesta av dessa unga killar aldrig provat förr, det var fint att de fick upptäcka det. Massage är helt fantastiskt när det gäller att skapa en relation och få förtroende. Det var väldigt kraftfullt att få jobba med kombinationen av behandling med inspirationssamtal för personer som var 17-19 år gamla!

 

Kommunikation är grunden i mötet

– I mötet med hockeykillarna upptäckte jag också vikten av att inte komma in med för mycket svar och lösningar, vilket händer lätt när man är engagerad och så gärna vill.

Det inspirerade mig till att senare även utbilda mig vidare till Hälsocoach, jag kände att jag behövde stärka min förståelse kring kommunikationen. Förslag, insikter, lösningar och idéer som personen kommer med själv är alltid bättre och mer hållbara. Det gäller att få fram hur personen själv verkligen skulle GILLA att ta hand om sin hälsa! Till exempel hade det bara varit tidsspill att ge de här killarna kostprogram och liknande. Det viktigaste i att stötta någons livsstilsförändring är att hitta ett kommunikationssätt.

Tack vare att jag gått utbildningen till Friskvårdskonsult, hade jag lärt grunderna i alla de här redskapen – massage, stresshantering, kost, coaching – och framför allt visste jag att dessa redskap fanns. Hade jag börjat direkt med en mer specialiserad utbildning, hade det sannolikt tagit mig längre tid att kunna se vad som behövdes för allt det jag ville kunna erbjuda. Nu har jag vetat vilka pusselbitar jag velat ha, och vidareutbildningarna har gjort mig skarpare.

Det är kul att fördjupa mig och hålla igång glöden, det kommer ny kunskap hela tiden! Det är spännande att få ställa frågor till näringsfysiologer och psykologer, att lära sig nya saker och ta in fakta som stöttar mina kunder i deras process, inte bara repetera gamla sanningar. Jag hör till exempel fortfarande att många tror att ägg höjer kolesterolet, haha!

 

Projekt i matbutiker för bättre folkhälsa och miljö

– Jag har under ett antal år också haft ett behandlingsrum i en osteopatklinik, och noterade att många har IBS, Irritable Bowel Syndrome. En av de huvudsakliga faktorerna bakom, kunde vara den stora köttkonsumtion. En stor köttkonsumtion påverkar även den allmänna hälsan och miljön, och jag började fundera på vad som fanns att göra.

Jag vände mig till ICA och berättade om problemet. Jag pratade med dem om den ökande efterfrågan på veganska och vegetariska alternativ och boostade för att ta in ett bredare sortiment, göra det lätt för familjer, märka ut varorna tydligt. Jag har mycket vana av att vara med på mässor som representant för hälsokostföretag och liknande, så jag vet hur mycket det personliga mötet betyder. Jag erbjöd mig att hitta nya produkter att inkludera i sortimentet, se över butikens inredning, att stå i butiken och prata med folk, dela ut recept och smakprover. ICA tackade ja.

Det var ett intressant projekt, haha! Idag har sortimentet breddats i många ICA-butiker, de följer trender och den medvetenheten finns nu i butikerna, jag behöver inte göra det jobbet längre.

När jag kontaktar ett företag med sådana idéer estimerar jag 600-800 kr/tim till mig själv. När jag gör saker i företag för grupper; frukostmöten, workshops, föreläsningar och liknande, tar jag 3000 kr/tim. För kroppsbehandlingar tar jag 850 kr/70 minuter, jag bakar in alla mina kunskaper i allt jag gör och erbjuder alltid modifierade tider & priser för t ex studenter.

 

Mångfacetterat arbete i hälsocafé

– För ett och ett halvt års tid sedan blev jag uppringd av Maria Mo som skulle starta hälsocaféet Zest i Karlstad. Hon ville samarbeta med mig och jag kände att det var helt rätt! Idag har jag min behandlarrum bakom kulisserna i caféet och sätter av två dagar i veckan till behandlingar, och så har jag som sagt ett par företagskunder kvar.

Resten av tiden jobbar jag med Zest, med drift och skapande, marknadsföring och försäljning. Vi har veganskt, vegetariskt, ekologisk kyckling, lax och ägg, allt är gluten- laktos- & sockerfria. Allt ska vara vackert och smaka gott. Det är underbart att jobba med någon som bara använder de bästa råvarorna! Jag är med och utformar och utvecklar menyn, jag lagar mat och står även bakom disken och möter kunder.

Vi håller också workshops och små events, jag undervisar inte men hjälper till runtomkring. Vi har haft Raw food-kurser, Vilda växter-vandringar och liknande. I caféet finns också en liten butik där vi säljer bra kosttillskott, proteinpulver, vi ligger vägg i vägg med ett gym och tar in det som vår kundkrets vill ha.

Nu genererar jag mindre pengar än när jag tog många olika uppdrag i företag, men jag känner så mycket engagemang för Zest, jag vill vara närvarande här och ha energi till det, så det väljer jag med glädje. Det gäller att vara öppen för det som känns rätt, när det kommer!

Att gå utbildningen till Friskvårdskonsult är något jag varmt rekommenderar för att få en bred bas av verktyg och förståelse för friskvårdsarbete, och för att se vad du tycker är intressantast. Jag har också fått med mig ett nätverk av kontakter; till exempel har flera av de fantastiska lärarna senare blivit samarbetspartners. Och inte minst, ett kreativt tänk kring hur man kan arbeta, hur och var man kan hitta sina kunder.

 

Utbilda dig till Friskvårdskonsult! Läs mer och anmäl dig här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *