Lär dig sticka ut i mängden!

Ett nytt inslag på flera av våra utbildningar – PT, Friskvårdskonsult och Massör – är ämnesblocket Business och Kreativitet med Magdalena Bibik-Westerlund.

Magdalena har en bakgrund som jurist och civilekonom, specialiserad på marknadsföring och strategisk ledning. I 7 år var hon verksam som PT och jobbade själv utifrån den typen av strategier som hon lär ut. Idag jobbar hon som VD på House of Comedy Nordic som bl.a. äger Stockholm Comedy Club.

Med sin långa och mångfacetterade erfarenhet av företagande, branding och marknadsföring hjälper Magdalena eleverna att hitta sitt sätt att utmärka sig i det de gör. Business och kreativitet innefattar närmast allt som inte är själva friskvårdshantverket. Framför allt fördjupar hon sig i business och sälj, sociala medier och muntlig framställning. På yrkesutbildningen till Friskvårdskonsult har Magdalena även hand om elevernas två projektarbeten, som utformas av eleven själv.

Magdalena Bibik-Westerlund

– Alla bitarna hänger ihop, säger Magdalena Bibik-Westerlund. Det sättet vi exponerar oss själva, de kanaler vi väljer för att informera om våra tjänster, hur vi kommunicerar och det vi gör ska vara i överensstämmelse med vem vi är och vad vi kan.

– Många tycker att sälj är ganska jobbigt, speciellt om det man utbildar sig i är på något helt annat, konstaterar Magdalena. Jag vill gärna avdramatisera säljbiten så att det inte känns så stelt. Hur kan du sälja dina tjänster på ett sätt som passar dig?

Branding är en viktig bit av businesstänket. Som egen företagare är du ditt eget varumärke dygnet runt. Vi tittar både på det mest grundläggande och på sådant man kanske inte förknippar med branding, till exempel prissättning. De flesta tänker inte på att man kan ha flera priser på samma tjänst. Vad är skillnaden på att sälja till privata och till företag? Även prissättningen kan ingå i ett större paket av kreativa lösningar, som gör att du och dina tjänster sticker ut i mängden.

Vi utformar en affärsplan, var och en för sig själv, och skriver en att-göra-lista med avsikt att göra verklighet av idéerna. Vi pratar också om olika bolagsformer och hur det går till att driva eget. Vi håller inte på med siffror på lektionerna, det finns bra bokföringsprogram.

 

När det gäller sociala medier, går vi igenom vilka olika medier som finns och vad som är till för, vad de olika kanalerna kan. Vi går in tillsammans via min telefon på storskärm och testar olika sociala medier, provar deras möjligheter och funktioner. Vi går igenom de senaste trendrapporterna och pratar om algoritmer, det vill säga vems poster man ser och liknande, och hur man kan använda den informationen.

Vi ställer upp ett schema där vi rangordnar medierna efter till exempel långsiktighet, spridning, vilket intryck de ger. Till exempel är Linkedin det mest långsiktiga, Snapchat det mest lättsamma. Vi tittar på hur de media du använder matchar det intryck du vill ge. Ofta passar det inte så bra som man kanske trott. Vi pratar också om hur man kan publicera samma budskap på olika media, med olika ordval, olika framtoning och till olika målgrupper.

Vi tittar på hemsidor och wordpress och hur man bygger en hemsida som får spridning. Jag introducerar också några appar som är till hjälp i användandet av sociala media för att t ex tagga, klippa videos och annat. Hur väljer jag de verktyg som passar mig?

 

Ett par timmar spenderar vi på att träna muntlig framställning. Du kan vara världsbäst på det du gör och vara enormt talangfull, men om du inte kan prata om det så får ingen veta det! Syftet är inte att bli en stor talare, men att känna sig trygg i att presentera sig själv och sin tjänst. Framför allt är det en träning i att ta rummet.

Centrala element är kroppsspråket och ordvalet. Man kan säga samma sak med väldigt olika ord och attityd. I stället för att säga ”jag är ny på det här och kan egentligen inte så mycket”, kan man säga ”jag har precis avslutat min utbildning och är riktigt taggad, nu brinner jag för att dela det jag lärt mig”. Berättar jag saker som är relevanta? Drar jag i tröjärmarna? Det gäller mest av allt att bli medveten om ord och kroppsspråk och vilket intryck det ger.

Man tänker kanske att när jag utbildat mig kan jag ge 60 minuter coaching eller massage och debitera ett visst pris, men även om man har ett yrke som är hands-on, är det inte säkert att man alltid behöver vara på plats när man jobbar. Jag vill inspirera till att se med nya ögon, tänka nytt och bredda sitt tänk! Kreativitet och relevans för den unika eleven är centralt och förenar alla de ämnen jag undervisar i. Vi behöver bli bra på vårt hantverk, men också veta hur man kan nå ut med det vi gör!

 

Konkreta tips från Magdalena

  • Våga tänka utanför boxen och sticka ut med det du gör.
  • Har du en galen idé som du inte kan sluta tänka på, då kanske den är värd en satsning!
  • Fundera på hur du kan förmedla din kunskap på så många kanaler som möjligt, både på plats och på distans.
  • Börja gräva där du står – du har din målgrupp närmare än du tror.

 

Börja ditt nya liv idag – se alla våra utbildningar här!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *