Massage i förskola och skola gör barnen lugnare

Endagskursen Massage i skola och förskola riktar sig till pedagoger på förskola och skola samt föräldrar som vill lära sig ge massage till sina barn. Barngrupper där ungarna masserar varandra är ofta lugnare, har bättre gemenskap, färre konflikter och bättre konfliktlösning. 

Axelsons startade redan 1995 kurser i massage i skola och förskola, efterföljt av massage mot dyslexi och massage mot våld. Genom åren har över 10 000 skolpedagoger utbildats.

Pauline Hegner som är lärare för kursen i Stockholm berättar:

– I kursen använder vi oss av massagesagor, ramsor och sånger och tittar även på hur man som pedagog kan presentera massage för barn och deras föräldrar. Vi jobbar endast med enkla grepp, utan olja då massagen ges utanpå kläderna, och går igenom olika möjligheter att integrera massage i den dagliga verksamheten med barnen.

Pauline Hegner

I förskolan kanske massagen integreras i förbindelse med vilan eller när man samlas i ring, i skolan kan det vara ett bra sätt att landa efter en rast eller när man kommer på morgonen. Vi går igenom möjligheter för pedagoger att massera barnen och då i synnerhet när de är små, till exempel i samband med blöjbyten och annat.

Från tre år och uppåt kan barnen massera varandra, det är ofta det som funkar tidsmässigt och har många fördelar för det sociala klimatet.

– Det är viktigt att aldrig tvinga någon som inte vill, eller säga att de måste. Det kan finnas många olika anledningar och oavsett vilket ska barnet respekteras och det ska vara på mottagarens villkor. Därför lär vi ut att alltid fråga och att respektera varje barns ja eller nej, barnen ska känna att de bestämmer över sin kropp.

 

Den man masserar slår man inte

– Många pedagoger som arbetar med massage säger att det är den stunden på dagen då alla barnen verkligen landar och är tillsammans, berättar Pauline. Vardagen innehåller så otroligt mycket stimulans idag, och för barn kan det vara ännu svårare att hantera. Det blir allt viktigare att hitta tid till att känna in kroppen, som motvikt till all mental stimulans utifrån.

Det är viktigt för barn att känna kroppen som förändras, att lära sig lägga märke till om man har ont, hur kroppen känns…barn är ofta väldigt specifika och väldigt klara i vad de vill när de får massage. Det kan gå från ena låret till andra armen, och så plötsligt reser de sig upp och säger nu är jag klar! Det är viktigt att få tillfälle att känna vad man vill, och att bli mött i det.

För pedagogerna blir massagen också ett sätt att säkra att alla barnen har fått full uppmärksamhet en stund. Det är också en god idé att tänka på hur man kan berätta för föräldrarna om massagen och syftet med den. Ofta går barnen hem och masserar sina familjemedlemmar, när de har haft massage i förskolan eller skolan.

 

 

– På kursen pratar vi om hur man kan visa barnen en mjuk inkännande beröring utan att kittlas, en snäll beröring. Det ska vara en mysig stund när man ger varandra något fint. Massage är ett sätt att kommunicera ordlöst, att nå fram till varandra. Vi har en devis som heter ”Den man masserar slår man inte”, och det är precis det som ofta blir effekten.

Barngrupper där ungarna masserar varandra är ofta lugnare, har bättre gemenskap, färre konflikter och bättre konfliktlösning. Massagen kan också bli ett sätt att hitta nya kompisar i gruppen, någon man inte hittat ett sätt att leka med kan man plötsligt upptäcka genom massagestunderna.

 

Nära kontakt med större barn

– Kursen är även till för föräldrar, och även i förälder-barnrelationen kan det bli en mjukare samvaro och mindre konflikter när beröring är en naturlig del av vardagen. När barnen är små rör föräldrarna vid dem hela tiden, klär av och på, byter blöja, tvättar och bär, men det är inte lika självklart när barnen blir större, konstaterar Pauline Hegner.

Ibland drar de sig undan som ett sätt att markera att de blivit större och vill klara saker själv, även om de egentligen tycker om att bli berörda. Massage kan vara ett sätt att behålla och bjuda in till närhet på barnets villkor.

Vi riktar in oss på barngrupper till och med tredje klass. När man masserar med större barn använder man såklart inte ramsor och liknande, det ska inte kännas som något tramsigt eller något man blivit för stor för.

På kursen tittar vi också en del på vad olika studier visat omkring massage i skolan. Det är inte bara lugnare i grupperna. Man kan också observera ökad koncentration och bättre inlärning. Det är lättare att ta till sig på lektionerna när man är lugn, och barnen klagar också mindre över ont i magen, ont i huvudet, att de är trötta och liknande. Det är som med vuxna – massage på arbetsplatsen minskar stress och sjukdagar!

 

Leken som berör

Litteratur på kursen är boken ”Leken som berör – sagor, lekar, sånger och ramsor till massage”, som Pauline Hegner skrivit. Boken är en mix av innehållet i kursen sedan tidigare, massagesagor som Pauline skrivit samt kända ramsor och sånger som hon har lagt massagerörelser till.

– På kursen går vi igenom några av sagorna, sångerna och ramsorna, men alla är lätta att följa så man kan lätt fortsätta på egen hand, säger Pauline.

 

Pauline gick sin första kortkurs i massage som 17-åring, med ett starkt intresse för träning och hälsa. Senare utbildade hon sig på Axelsons till Medicinsk Massageterapeut och gick den dåvarande kursen Massage i skola och förskola. Hon började ge kurser i barnmassage på förskolor och skolor, och senare började hon undervisa på Axelsons yrkesutbildning till Massageterapeut.

– När jag själv gick kursen tyckte jag att det fattades massagesagor och andra lekfulla inslag, och fick ett idéfrö till en bok.  Jag gav företagsmassage på bokförlaget Natur & Kultur, och när jag presenterade mig på ett personalmöte lät jag medarbetarna göra en massagesaga på varandra.

Efteråt frågade redaktören om jag kände till en bok med massagesagor, de skulle gärna vilja ge ut en. Jag sa nej, men jag kan skriva en! Så det gjorde jag, och fick den utgiven på Natur & Kultur. Min förste son var ca 1 år när jag skrev den.

 

Massage – som de stora idrottsstjärnorna!

Pauline har nu två söner som idag är åtta och elva år, och de har fått massage sedan de föddes.

– När jag själv fick barn var det såklart naturligt att fortsätta med dem. Det är fint att ha massagen som ett sätt att vara tillsammans. Ibland får de massage på bänken, ibland mer i förbifarten, när vi sitter i soffan eller när de gått och lagt sig. Det är ofta då snacket kommer om hur de mår, om vad som har hänt under dagen och liknande, berättar Pauline.

Det är häftigt att se, också ute på förskolorna och skolorna, hur mycket barnen tycker om massagen. När jag var på handbollscup med äldste sonen introducerade jag massage för killarna och de fick massera varandra. De känner ju mig och vet att jag jobbar med massage, så det var inte svårt att få dem med på noterna. I idrottssammanhang är massage också väl etablerat, så det var inte svårt att få dem att vilja ge och ta emot massage, precis som de stora idrottsstjärnorna.

– Några frågade senare på dagen om de kunde få mer så de gillade de verkligen avslutade Pauline.

Intresserad av kursen Massage i skola och förskola? Läs mer och anmäl dig här!
2018 är kursdatum den 19. Oktober.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *