Skapa en säljande hemsida

Framgång på nätet – Del 1. Fyra starttips för att öka din försäljning via hemsidan.

 

Vi har tagit hjälp av  två experter inom marknadsföring via hemsidor och sociala medier, och vaskat fram några guldkorn som kan hjälpa dig på vägen. Detta är tips du kan ta till dig oavsett om du redan är igång eller om du står i startgroparna för din internetlansering.

Här i Del 1 hjälper Jesper Lindén oss med hemsidan och i Del 2 får du hjälp med hur du kan öka din försäljning via Facebook!

 

EN SÄLJANDE HEMSIDA

Jesper Lindén driver företaget StepUpp och hjälper mindre företag med marknadsföring på internet. Han är expert på hur man drar fler besökare till sin hemsida och hur man får dessa besökare till att faktiskt bli kunder. Kort sagt hur man skapar en säljande hemsida.

jeppe-ny-sv1

– Ofta ser jag hemsidor som både har en bra affärsidé och bra produkter, men som tyvärr inte säljer särskilt bra. Jag har tittat in i den här problematiken och sett att det finns tretton huvudorsaker till varför man förlorar kunder. Det är bland annat dessa punkter jag hjälper mina kunder att rätta till, genom kurser och coaching, berättar Jesper Lindén.

 

1. Designen viktig

Nästan hälften av besökarna på en hemsida grundar sitt beslut om sidan är seriös eller inte utifrån det första intrycket. Dessutom lämnar 94 % en sida med dålig eller omodern design.

– Det är alltså viktigt att hemsidan har en modern design. Men design handlar inte bara om snygg grafik och tjusiga bilder. Design handlar minst lika mycket om att texten ska vara lätt att läsa och att det ska vara lätt att hitta det man söker på sidan, påpekar Jesper.

 

 2. Mobilanpassad sida

Idag surfar 31 % på mobilen. Om din sida inte är anpassad till att läsas på en mobiltelefon (s.k. responsiv) förlorar du väldigt många potentiella kunder. 62 % av de företag som har mobilanpassat sin sida har ökat försäljningen.

– När du väljer layout och uppbyggnad av din hemsida är det därför viktigt att ha i åtanke att det måste vara responsivt. Många lösningar är idag mobilanpassade i grunden men det finns ingen standard för det så man måste se upp lite innan man t.ex. väljer tema till en WordPress lösning, förtydligar Jesper.

 

 3. Samla in leads

Nuförtiden räcker det inte med att få besökare till din sida – du vill dessutom att de ska ge dig sin e-mailadress så att du kan bygga en kontaktdatabas. Detta kallas för att samla leads. Det vanligaste sättet att samla in leads är genom att erbjuda besökarna något som de gärna vill ha (gratis) och ge dem tillgång till det genom att fylla i sin e-mail.

På så vis bygger du upp en relation till dina potentiella kunder. Informationen du ger behöver inte vara så avancerad. Det räcker med ett kompendium på några få sidor eller en kort video omkring ett ämne som intresserar dem som uppsöker dig.

– Sanningen är den att vi oftast inte köper något vid första kontakten utan först efter att ett förtroende har byggts upp. Med andra ord kan du använda email-listan till att skicka ut flera meddelanden under en längre period till dina följare, som med större sannolikhet kommer köpa av dig vid ett senare tillfälle.

Detta är mycket mer effektivt än att hoppas och önska att människor köper direkt eller besöker din sida igen och då köper något, förklarar Jesper.

A business woman grabbing her neck in pain. She's worked to long and hard on the laptop.

 

 

4. Tydligt call-to-action

Omkring 80 % av alla mindre företags hemsidor missar inte försäljningar för att sidan inte ser bra ut eller produkten är dåligt beskriven, utan för att man helt enkelt inte frågar besökaren om han eller hon vill köpa.

– Om du vill att besökaren ska gå vidare och göra det du vill att han eller hon ska göra måste du också vara mycket tydlig med det. 
Du ska guida besökaren fram till det önskade resultatet. Besökaren ska inte behöva leta efter köpknappen, avslutar Jesper.

 

Resten av Jespers tretton punkter finner du här!

Jesper Lindéns hemsida: www.jesper.tips

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *