Stötta immunförsvaret med massage och näring

Passa på att ladda med massage och näring när vinterkylan och förkylningsvirusen härjar! Massören Sabine Rosén förklarar hur det kan ge immunförsvaret en bra boost.

 

Sabine Rosén är massör utbildad vid Axelsons, och dessutom akupunktör, kinesiolog, ört- och näringsterapeut. Hon menar att kombinationen massage och rätt näring blir en win-win-situation för både patienten och terapeuten. Eftersom näringen jobbar mellan behandlingarna krävs det färre behandlingstillfällen, vilket innebär lägre kostnad för patienten och bättre resultat för terapeuten. Dessutom tas näringen upp snabbare när kroppens cirkulation av blod och lymfa kommer igång med massagebehandlingen.

– När jag träffar en klient vill jag först och främst se till att klientens nervsystem styr kroppen till att gå in i läkeprocess, säger Sabine. Konkret betyder det att autonoma nervsystemet ska välja att skicka ut lugnande, parasympatiska impulser, plus att kroppen måste ha ett bra flöde så att impulserna kommer fram och ger effekt.

 

Med lugn massage får man fram den avslappning som behövs för att kroppens lugn och ro-system ska komma igång. Men på sikt kanske klienten också måste göra vissa omställningar i sin livssituation för att minska stressen.

– Jag tänker på mig själv som en trädgårdsmästare som ska vattna sina rabatter, berättar Sabine. Först måste vattnet vara påskruvat, det vill säga att de parasympatiska signalerna måste skickas ut. Sedan vill jag se till att slangen inte ligger klämd någonstans så att flödet avstannar. Därför jobbar jag alltid med att först korrigera bäckenet så att hela kroppens struktur är centrerad.

 

Illustration of Male circulatory system

 

 

Massage ökar cirkulationen av vita blodkroppar

De parasympatiska impulserna utgår nämligen delvis från bäckenregionen som påverkar de nedre delarna och körtlarna i buken. Om bäckenet ligger snett, inverkar det negativt på nervsystemet vid de viktiga sakroiliakalederna (SI-lederna) som finns på båda sidor av ryggradens bas där den ansluter till bäckenet.

– Nio gånger av tio som man gör den här korrigeringen så hör man hur det börjar bubbla i nedre delen av tarmsystemet, exakt vid det tillfälle då man känner hur låsningen släpper i SI-leden och flödet kommer igång. När det parasympatiska lugn och ro-systemet flödar får matsmältningen information om att den ska börja jobba, och då kan även immunförsvaret arbeta bättre.

 

Flera forskningsstudier bekräftar att massage kan förbättra immunförsvaret, och att det kan utnyttjas tillsammans med annan behandling. En djurstudie som publicerades 2015 visade att möss som fick massage hade betydligt högre halt av vita blodkroppar, så kallade T-celler, i tymuskörteln och mjälten än mössen i kontrollgruppen.

 

Anledningen är, som Sabine Rosén beskriver, att massagen ökar kroppens cirkulation. Korta, rytmiska strykningar stimulerar även lymfcirkulationen och gör att vita blodkroppar som neutrofiler och lymfocyter sprids bättre i kroppen. Den jämnare fördelningen av vita blodkroppar minskar mottagligheten för antigener, det vill säga kroppsfrämmande ämnen.

 

En annan undersökning som utfördes på människor 2012 visade samma sak. 45 minuters klassisk massage en gång i veckan stärkte de friska försökspersonernas immunförsvar. Enligt resultaten från blodproverna som gjordes minskade massagen halten av stresshormonet kortisol och olika inflammationsämnen, medan immunförsvaret förbättrades.

 

För att se om mer massage skulle ge ännu bättre effekt lät forskarna en annan grupp få massage två gånger per vecka. Intressant nog ökade den gruppens produktion av inflammationsämnen medan deras immunrespons försvagades.

 

 

Akut inflammation oftast positivt

Sabine kommenterar den andra massagegruppens resultat genom att jämföra med vattenbyte i ett akvarium.

– Just när man är igång med vattenbytet rör man upp en massa skräp från botten. Om man jobbar lite intensivare med hela systemet ger man kroppen möjlighet att rensa ut slagg. Om det sker på rätt sätt kan den ökade inflammationen vara en positiv reaktion.

 

Som exempel berättar hon om en kvinnlig klient med kronisk inflammation i ena handleden och svår värk sedan över ett halvår tillbaka.

 

Hand-massage-000022205344_Medium

 

 

– De två första gångerna korrigerade jag främst grundstrukturen. Jag jobbade med nerver från nacken och såg till att bäckenet var balanserat, och så jobbade jag pyttelite lokalt kring handleden första gången och lite mer andra gången. Efter den andra gången började det göra ännu ondare i handleden. Det blev en rejäl inflammationsstegring.

 

Vid de två första behandlingstillfällena ville Sabine starta en ”utrensningsprocess” – alltså en inflammation – lokalt i handleden och arbetade därför försiktigt en liten stund med handled, hand och underarmsmuskulatur. Tekniken kallas på engelska för Strain–Counterstrain (”belastning och motbelastning”) och inverkar på musklerna ungefär som när en rullgardin som fastnat i neddraget läge måste dras sakta nedåt lite till. Då släpper spärren uppe vid rullen och gardinen kan rulla upp igen.

 

 

Muskelspärren måste lossas

Sabine förklarar att muskelfibrerna (myosin och aktin) som drar ihop sig vid muskelarbete delvis har ”krokat ihop sig” och fastnat i det kontraherade, spända läget.

– Om man då letar efter områden som är extra spända, små knutor, i muskeln, lägger man tryck över knutan samtidigt som man för muskeln i ännu mer kontraherat läge. Ursprung och fäste närmar sig då varandra, passivt (eftersom det är jag som för samman ursprung och fäste medan klienten slappnar av). Efter cirka 30 sekunder reagerar muskelknutan på samma sätt som spärren uppe på rullgardinen: fibrerna släpper taget och kan förlängas igen.

 

När muskler som varit spända länge får slappna av, frigörs en del ämnen som behöver städas bort. Sabine betonar att man måste informera klienten i förväg när en sådan process påbörjas, eftersom den kroniska situationen då blir akut. Svullnaden och smärtan kan öka i några dagar.

– Om klienten vet om att det här är ett önskat läge, att en akut inflammation i grunden är något friskt som får igång en efterlängtad läkeprocess, slipper han eller hon att oroa sig över reaktionen.

 

Det är när den akuta inflammation inte klarar av att hantera hotet mot kroppen och övergår i ett kroniskt, låggradigt förlopp som den blir negativ för kroppen och börjar förstöra vävnad. Sabine hänvisar till den brittiska forskaren Paul Claytons bok Inflamm-ageing som beskriver problematiken på ett bra och kortfattat sätt.

 

 

Städprocessen gör sitt

Efter den tredje behandlingen av klientens onda handled blev den helt bra. Inflammationen eller ”städprocessen” hade gjort sitt. Svullnaden, smärtan och värmeökningen var borta och Sabine kunde koncentrera sig på att gå fullt in i muskulaturen för att ta bort de sista spänningarna som påverkade rörelseförmågan. Efter det kunde klienten börja sticka igen, som var hennes favoritsysselsättning.

– Jag ser det här hela tiden med mina patienter, säger Sabine. För att bli av med den kroniska situationen som man gått med länge, måste man sätta lite fart så att det blir aktivitet i det inflammerade området.  Man kan alltså se det som något positivt att få tillbaka kroppen i ett akutstadium, för då ökar cirkulationen av både lymfa och blod.

 

När flödet har ökat kan man också passa på att sätta in näringstillskott, menar Sabine.

– Som näringsterapeut har jag då ett ypperligt tillfälle att passa på att fylla upp blod och lymfa med de näringsämnen jag valt ut för att stötta och läka patientens svaga länkar. Kort och gott ger massage i kombination med näring mer och bättre blod till vävnaderna. Följden blir ökad syresättning, bättre bortförsel av slagg och snabbare läkning.

 

 

Sabines tips på näringsämnen och örter som stärker immunförsvaret

Ett kombinationstillskott med C-, A- och D-vitamin för att aktivera de vita blodkropparna vid långdragna eller återkommande infektioner.

 

Fettsyrorna EPA/DHA hjälper kroppen att hålla igång en antiinflammatorisk process. Om en person har tydliga knottror på baksidan av överarmarna kan det vara ett tecken på för låg halt av de här omega-3-fettsyrorna.

 

Zink är bra för att förebygga virusinfektioner, gärna i kombination med C-vitamin. Nedsatt smaksinne och vita prickar på naglarna kan vara tecken på relativ zinkbrist, det vill säga att man har för mycket koppar i förhållande till zink.

 

Andrographis är en indisk ört som är riktigt bra när man får symtom som halsont. Den brukar fungera väldigt snabbt, men även om symtomen försvinner på någon dag eller två ska man fortsätta att ta örten i cirka tre dagar till. Något att tänka på när det gäller indiska och även kinesiska örtpreparat är att de kan innehålla tungmetaller. Se till att handla av en leverantör som låter testa sina produkter.

 

iStock_000015542688_Medium

 

Ingefära är en värmande och bakteriehämmande rot. Sabines tipsar om att lägga några skivor färsk ingefära i en kopp och hälla hett vatten över till ett härligt, kryddstarkt te. Ingefära är dessutom antiinflammatoriskt.

 

Kanadensisk gulrot är en annan medicinalväxt som stärker slemhinnorna och samtidigt hjälper kroppen att motarbeta bakterier.

 

Referenser

Major B, Rattazzi L, Brod S et al. Massage-like stroking boosts the immune system in mice. Scientific Reports. 2015 Jun 5;5:10913.

Trombley J, Thomas B and Mosher-Ashley P. 2003. Massage Therapy for Elder Residents.  Nursing Homes, 52[10]: 93

Rapaport MH, Schettler P, Bresee C. A preliminary study of the effects of repeated massage on hypothalamic-pituitary-adrenal and immune function in healthy individuals: a study of mechanisms of action and dosage. J Altern Complement Med. 2012 Aug;18(8):789-97.

Clayton P, Colin R. Inflamm-ageing. Aylesbury: Accelerated Learning Systems Ltd; 2013.

Boken går att ladda ned gratis på www.inflamm-ageing.com

 

Axelsons kurser och utbildningar inom massage

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *