Yin Yogalärare med Restorative & Yoga Nidra

I November 2018 Startar vi upp en ny yrkesutbildning på Axelsons: Yin yogalärare med Restorative och Yoga Nidra. Tillsammans utgör dessa tre metodiker en fantastisk verktygslåda för djup avspänning och stresshantering.

 

Huvudlärare på utbildningen är Anne-Lee Jönsson, som utbildade sig på Axelsons första Yogalärarprogram. Hon berättar:

– När jag utbildade mig till Yogalärare, blev jag speciellt intresserad av att specialisera mig på Yin Yoga. Min egen upplevelse var att det hände mycket med Yin Yogan, det gick djupt och jag blev lugnare i sinnet, och den upplevelsen ville jag dela med mig av. Det är så otroligt många idag som behöver mer lugn, harmoni och avstressning.

 

Anne-Lee Jönsson

 

Yin Yoga ger effekt på meridianerna och de inre organen

– Yin Yoga är en väldigt lugn, meditativ yogaform. Metoden vilar på teorier från kinesisk medicin, och de lärare som utvecklat metoden är bland andra Paul Grilley och Sarah Powers.

De positioner som används är nästan uteslutande liggande och sittande positioner, som man håller i flera minuter, efter att ha hittat ett läge där man kan slappna av. Det är viktigt att inte pressa sig.

Positionerna man valt att arbeta med i Yin Yogan syftar till att sträcka bindväven längs kroppens meridianer och därigenom ge effekt på de inre organen, som i kinesisk medicin är knutna till varandra och även till de fem elementen. Jag kommer att undervisa i grunderna i femelementsläran i relation till Yin Yoga, och med vår gästlärare Marina Papazian  kommer eleverna att gå mer i djupet med tänket från kinesisk medicin, organlära, grundläggande kostråd och liknande.

 

Djupa andetag

– Vi kommer att använda tre olika andningstekniker, pranayama, som vi använder under positionerna och som även kan användas som fristående övningar, när som helst. Vi andas djupt och långsamt, in och ut genom näsan i en bestämd rytm, och fokuserar på att räkna. Många människor använder inte hela lungorna, att fylla och tömma lungorna helt syresätter kroppen och bidrar till utrensning och organens hälsa.

Jag tänker mig att undervisa i ganska få, enkla verktyg, jag vill köra så enkelt som möjligt så att det verkligen sätter sig. Det är bättre att få tre andningstekniker som verkligen sätter sig än att få tjugo som man kanske aldrig hinner implementera. Många av mina elever berättar att de börjar andas medvetet i vardagen – det är en liten detalj som kan ändra hela livet.

Andningen fungerar samtidigt som en meditation. Under positionerna vilar vi uppmärksamheten på andetaget, samtidigt som vi välkomnar kroppsförnimmelser och tankar till att uppstå och försvinna, med vänlighet och acceptans för oss själva.

 

Kroppsuppmärksamhet och Mindfulness

– Yin Yogan kan på olika sätt upplevas som obehaglig för att man blir så otroligt medveten om vad som sker inuti. Det behövs tid för att vänja sig vid hur det känns, att kunna ge efter och slappna av helt. De olika elementsövningarna och den djupa andningen kan också ge reaktioner; feber, frossa, illamående, huvudvärk och liknande. I Yin Yogan ser man dessa reaktioner som en utrensning, det lägger sig som regel efter några timmar och blir mindre med tiden, när man fortsätter praktisera.

Jag tycker det är fantastiskt att man kan komma åt energin kring de olika organen och känna effekten så tydligt! Reaktionerna blir för många en motivation för att ta tag i och se över sin organhälsa, när de förstår vad det är som händer kan de ta emot reaktionerna positivt. Det gäller att förbereda deltagarna på att sådant sker, och att det är en god process.

Effekten kommer av att vi släpper på stress, spänningar och rastlöshet, man behöver utveckla ett lugnt förhållningssätt och det är även viktigt att som lärare utstråla detta. Kroppsmedvetenheten ökar, det är en annan orsak till att många plötsligt känner mer.

Att kunna observera det som sker i kropp och sinne med en avspänd vänlighet, är en mindfulnessprocess som i sig själv har positiv effekt på hjärna och nervsystem. Det samspelar med processen i kroppen. Spänningarna släpper med tiden och personen får mer balans. Många får nya insikter om hur de vill leva och ändra sitt liv.

 

En utbildning i vila och avspänning

– Bara det att vara i ett tyst rum, ett mellanrum, där man inte kan kasta sig över alla uppgifter man kommer att tänka på, är den avstressning många behöver. Vissa kommer till 90 minuter Yin yoga, ligger sedan bara raklånga under en filt hela timmen och är helnöjda när de går. Behovet av vila är påträngande.

Det känns väldigt spännande att få utbilda lärare. Vi behöver fler som kan inspirera till ökat lugn och till att uppleva sig själv. Jag önskar också att eleverna själva får ett ökat lugn och känsla för att landa, att vara, och lust att dela med sig. Att vara närvarande i livet i stället för att bara gasa på. Utan tvivel kommer detta att bli lika mycket en personlig resa som en träning i att undervisa andra! avslutar Anne-Lee Jönsson.

 

Restorative Yoga

Två gånger två dagar på utbildningen kommer att handla om Restorative Yoga, med Sarah Jonson som lärare. Vid den första träffen kommer fokus vara på att få en egen, upplevelse av hur det känns att vara i en restorative position och hur man kan skapa förutsättningarna för en djupare kroppslig avspänning, än man kanske någonsin upplevt förr.

Eleverna kommer att få förberedande uppgifter som framför allt går ut på att få personlig erfarenhet i kroppen och sinnet. Innan andra träffen kommer eleverna att få öva sig hemma på att placera andra personer i olika restorative positioner och få feedback av Sarah på detta, och under träffen finjusteras tekniken och förståelsen för att kunna börja implementera restorativa positoner i sin yogaundervisning.

 

Sarah Jonsson

 

Total Yoga Nidra

Total Yoga Nidra står för en bred förståelse för hur man som lärare kan använda verbal guidning för att hjälpa eleverna in i förändrade medvetandetillstånd. Det är inget mystiskt med detta, ordet ”medvetandetillstånd” betecknar så vardagliga företeelser som stress, aktivitet, avspänning, drömsömn och drömlös sömn.

I Yoga Nidra kan vi avsiktligt skifta från stress till avspänning genom inre fokus, och vi kan ha upplevelser av att vara i ett drömtillstånd och samtidigt vakna. Ibland somnar vi helt enkelt, och då kan det vara det vi allra bäst behövde. Att vila i Yoga Nidra kan hjälpa vid stress, ångest, sömnsvårigheter, PTSD och olika typer av kroppsliga spänningar.

Eleverna kommer att få en bakgrundsförståelse för traditionen bakom Yoga Nidra och hur de klassiska elementen kan användas för att få önskad effekt, samtidigt som man kan utforma sina guidningar kreativt allt efter situationen. Lärare är Sandra Grundstoff, som även är huvudlärare på Axelsons Yogalärarutbildning.

Sandra Grundstoff

Läs mer om utbildningen till Yin Yogalärare och anmäl dig här!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *